دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

نشتی باعث افت راندمان دستگاه تهویه مطبوع می­شود.

فرزاد هاتفی | شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱ ق.ظ

چه دستگاهی را انتخاب کنیم؟

یکی از منطقی ترین راه ها برای کنترل و کاهش میزان مصرف برق، انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مطابق با نیازمان است. تأسیسات یا ساختمانی با وسعت محدود و کار سبک، به یک تهویه مطبوع با ظرفیت پایین احتیاج دارد و برعکس این موضوع هم صدق می­کند. بنابراین اینکه چه دستگاهی را انتخاب کنیم، تا حد خیلی زیادی متأثر از نیاز ما است. البته که شرایط موجود، بودجه و محصولات موجود در بازار هم نقش خود را دارند، اما تطابق با نیاز، هماهنگی عملکرد با دستگاه را به دنبال دارد.

به طور مثال، اگر بخواهیم به طور اختصاصی در مورد چیلرها این موضوع را بررسی کنیم، باید بدانیم که دو نوع کلی چیلر وجود دارد: چیلر جذبی و چیلر تراکمی. چیلر تراکمی از رایج­ترین نوع چیلرها است و با برق کار می­کند. اما در مقابل، چیلر جذبی به جای برق، گاز را به عنوان سوخت خود قبول می­کند. این قضیه باعث می­شود چیلر جذبی برای مناطقی که با کمبود برق مواجه هستند مناسب باشد.

 
راهکار کاهش مصرف برق دستگاه های تهویه مطبوع چیست؟

کاهش مصرف انرژی با بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بهره وری همسنگ است. بنابراین هنگامی که از افزایش راندمان صحبت می­کنیم، منظورمان بهینه سازی مصرف برق و برعکس آن، کاهش راندمان، به معنی افزایش مصرف برق است.

 

اسپیلیت بیرون ساختمان

 
کاهش میزان خنک سازی میزان مصرف برق تهویه مطبوع را کاهش می دهد

اولین مرحله برای بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع، کاهش میزان خنک سازی است. چرا که مقدار برقی که سیستم های تهویه مطبوع مصرف می­کنند، به مقدار خنک سازی یا مقدار گرمایی که باید سیستم آن را دفع کند هم بستگی دارد. مراحل کم کردن مقدار خنک سازی به این ترتیب است:

    عایق کردن فضا: این قضیه شامل عایق سازی سقف، لعاب زدن پنجره ها، پر کردن درز­ها و گذاشتن سایبان است. منطقی است که هر چقدر هوا میان بیرون و درون ساختمان بیشتر جریان داشته باشد، زحمات دستگاه تهویه مطبوع بیشتر زیر سؤال می­رود و باید بیشتر مشغول به کار باشد. همین موضوع میزان خنک سازی دستگاه را بالا و باعث افزایش مصرف برق می­شود.
    به حداقل رساندن اثاثیه گرمازا و نور چراغ ها: چراغ ها به خودی خود گرما تولید می­کنند. چراغ ها و اسبابی که گرمازا هستند باید در مدتی که به آنها نیازی نیست خاموش نگه داشته شوند. چرا که با تولید گرما، به گرمایی که باید دفع شود افزوده می­شود و کار تهویه مطبوع را سنگین تر می­کند. همچنین که جایگزین کردن موتورهای استاندارد با موتورهای کارآمدتر، گرمای ساطع شده از وسایل را کاهش می­دهد.
    اطمینان حاصل کردن از تحت کنترل بودن عملکرد دستگاه و تطابق با نیاز از نظر زمانی: سیستم­ های تهویه مطبوع در طول روز در مواقع و ساعات مختلف و نقاط مختلفی از یک ساختمان فعالیت دارند. بدین ترتیب، تنظیم کردن زمان مشخص برای فعالیت آنها، باعث می­شود که کنترل بیشتری روی آنها داشته باشیم و در نتیجه، دستگاه ها در ساعات کلیدی و مورد نیاز روشن خواهند ماند.
    استفاده از موتورهای سرعت متغیر در سیستم های تهویه مطبوع: این امکان به فن ها و پمپ ها اجازه می­دهد تا به جای خاموش یا روشن بود صرف و صفر و صدی، با میزان های مختلفی کار کنند.
    تنظیم دمای مناسب: هدف طراحی و تولید سیستم های تهویه مطبوع، آسایش و راحتی افراد است اما در این بین نباید فراموش کرد که دمای مناسب و دلخواه برای هر فرد باید دمایی منطقی باشد که دستگاه بتواند از پس آن در فصل های مختلف برآید. چند درجه اختلاف دمای مختصر می­تواند تأثیر برجسته ای بر مصرف برق تهویه مطبوع داشته باشد.

استفاده از مواد اولیه مناسب

به طور مثال آبی که در چیلرها استفاده می­شود اگر آبی باشد که ناخالصی های شدیدی با خود دارد و رسوبات زیادی از خود به جای می­گذارد، استهلاک سیستم را شدیدتر کرده و بازده آن را پایین می­آورد.
استفاده از سیستم های کنترلی دقیق و دیجیتال

طبیعتاً سیستم هایی که امکان مونیتورینگ را در اختیار ما می­گذارند بیشتر تحت کنترلمان هستند. باید یادآوری کرد که بسیاری از سیستم ها هستند که به طور نادرستی تنظیم شده اند چرا که در کوتاه مدت مدام چک نمی­شوند. سیستمی که به ما امکان کنترل و بررسی عملکردش را بدهد، با تغییراتی که رویش اعمال می­شود مصرف انرژی خود را پایین تر از سیستم های خارج از کنترل نگه می­دارد.

همچنین که می­توان از سیستم های هوشمند و خودکار کمک گرفت. با این سیستم، مصرف برق به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که سیستم به طور مستمر نسبت به نیاز افراد ساکن ساختمان تنظیم خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: بهینه سازی تهویه مطبوع برای یک خانه سازگار با محیط زیست

 
نقش نگهداری و تعمیرات در بهینه سازی انرژی شامل چه مواردی می‌شود؟

نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع صرفاً شامل فراهم کردن فضا برای جایگیری آن نیست. از آنجایی که اساس تهویه مطبوع بر انتقال حرارت و تبادل حرارتی است، کثیف بودن کانال ها و سطوح، باعث کاهش راندمان برجسته سیستم و بالا رفتن مصرف برق می­شود. رسوبات روی صفحات اجزای دستگاه، حتی اگر سیکل بسته هم باشد اتفاق می­افتد. این قضیه اتفاقی ناگریز است. اما برای رفع آن باید فیلترها، سطوح و کانال های تبادل حرارت را تمیز نگه داشت. حتی بعضاً لازم است که فیلترهای هوا مدام تعویض شوند.

خیلی از مواقع همین آلودگی ها مسیر جریان هوا را مسدود کرده­ و باعث افت راندمان دستگاه شده اند. این موضوع شامل دریچه های خروج هم می­شود.
یادداشت و رکوردگیری عملکرد روزانه

با یادداشت و رکوردگیری روزانه عملکرد دستگاه های تهویه مطبوع، نقاط ضعف و قوت عملکرد آن و مغایرت های دستگاه با اظهارات و گفته های کارخانه مشخص می­شوند. به این شکل می­توانیم برای کار با سیستم برنامه ریزی کنیم و بدانیم در چه سطح انتظاری باید از دستگاه تهویه مطبوع کار بکشیم.

همچنین که یادداشت روزانه مشخصات کمک می­کند تا وضعیت و انحراف های دستگاه نمایان شوند. به این ترتیب امکان پیشگیری از مشکلات حاد فراهم می­شود. به این شکل که با تحلیل داده های مربوط به دستگاه، مشکل پیش بینی خواهد شد و با آمادگی بیشتری با آن برخورد می­کنیم. مثلاً متوجه خواهیم شد که باید قطعه ای را تمیز یا تعویض کنیم، چرا که راندمان دستگاه را پایین ­آورده و مصرف برق را بیشتر می­کند.

 

https://bit.ly/3010OgW

https://bit.ly/3EURnPg

https://bit.ly/3ocJY7f

https://bit.ly/3wtdd9C

https://bit.ly/3o5xLRH

https://tinyurl.com/37yhp9bk

https://tinyurl.com/4vf9h645

https://tinyurl.com/7s3tcvts

https://tinyurl.com/8mrnzrwv

https://tinyurl.com/fmmjtyfp

 

 
کنترل نشتی ها

نشتی باعث افت راندمان دستگاه تهویه مطبوع می­شود. بعضی از نشتی ها مانند نشتی فن کویل ها موضوعی طبیعی است و توسط سینی درین و لوله، به جایی که باید هدایت می­شود. اما سایر نشتی هایی که باعث افت راندمان می­شوند، باید همواره کنترل شوند.
کنترل مقدار مبرد، روغن ها و آب

مبرد و روغن در خیلی از دستگاه های تهویه مطبوع نقشی کلیدی دارند. کنترل میزان آنها و تعویض به موقع، می­تواند از افت راندمان دستگاه جلوگیری کند. علاوه بر اینکه در چیلرها امکان حل شدن روغن در مبرد هم وجود دارد. به ازای حل شدن هر یک درصد روغن در مبرد، دو درصد افت راندمان اتفاق می­افتد. به این شکل با تعویض به موقع روغن چیلر، از افت دو درصدی راندمان جلوگیری خواهد شد.
آگاهی، یاری دهنده­ اصلی محسوب می‌شود

در نهایت می­توان یادآوری کرد که آموزش و بالا بردن آگاهی نسبت به سیستم تهویه مطبوع و عمل کردن مطابق دستور عمل کارخانه، عواملی هستند که افت راندمان را کنترل و مصرف برق تهویه مطبوع را کاهش می­دهند. آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ها، آموزش دهی به کارکنان و گماردن افراد مسئول و آگاه نسبت به کنترل دستگاه، قطعاً از صرف هزینه های هنگفت جلوگیری می­کند.

  • فرزاد هاتفی