دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

از فلز الومینیوم در چه بخش های استفاده خواهد شد

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۴۶ ب.ظ
آلومینیوم در ساختمان سازی بسیار مورد نیاز است. این فلز در همه اجزای نورگیر پشت بام، پل های ساختمانی، پشت پنجره ای ها، نردبان ها و نرده ها به کار برده می شود. این فلز در درها، میله ها، قالب ها، سیم کشی ها، لوله کشی ها، ورقه ها و لوله ها وجود دارد.  پلکان ها را نیز گاهی از آلومینیوم می سازند. عناصر فلزی در بسیاری از ساختمان ها یافته می شوند و نگهداری آنها بسیار راحت است.
 فلزهای سبک وزن را برای ناودان ها نیز استفاده می کنند. 
لایه ای از روکش آلومینیومی عایق به اندازه سنگ یا آجر کارآمد است. آلومینیوم را می توان رنگ کرد و به مواد دیگر وصل کرد. این فلز را می توان برای تغییر نمای ساختمان ها به کار برد. ساختمان سازها آلومینیوم را ترجیح می دهند زیرا قابلیت های بسیاری دارد. به طور مثال آن را می توان برید، وصله کرد، باریک کرد و به شکل های مختلف در آورد.
آلومینیوم فلزی نرم ِ سبک اما قوی است با ظاهری نقره ای – خاکستری مات و لایه نازک اکسیداسیون که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می شود از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیری می کند.وزن آلومینیوم تقریبأ یک سوم فولاد یا مس است ِ چکش خوار ِ انعطاف پذیر و به راحتی خم می شود ِ همجنین بسیار با دوام و مقاوم در برابر زنگ خوردگی است. 
بعلاوه این عنصر غیر مغناطیسی ِ بدون جرقه ِ دومین فلز جکش خوار و ششمین فلز انعطاف پذیر است. 
 
آلومینیوم فلزی پرمصرف است که عنصر دوم از گروه سوم جدول تناوبی می‌باشد. آلومینیوم (Al)دومین عضو از گروه سوم جدول تناوبی ، فلزی است که در کشور ما تولید می‌شود و در میان عنصرهای فلزی هم گروه خود بیشترین اهمیت را دارد. آلومینیوم به حالت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود، اما ترکیبهای آن فراوان است. آلومینیوم بعد از اکسیژن و سیلیسیم فراوان‌ترین عنصر در پوسته زمین است.

پیوند در ترکیبهای آلومینیوم

مهمترین کانی آلومینیوم ، بوکسیت است که ‌اکسید آلومینیوم آبپوشیده می‌باشد و برای تهیه فلز از این کانی استفاده می‌شود. با توجه به همین موضوع میتوان گفت هزینه و قیمت آلومینیوم تاثیر می‌گذاردچگالی بار (نسبت بار به شعاع) برای یون Al+3 به علت داشتن بار زیاد و کوچک بودن شعاع آن ، زیاد است. می‌دانیم که ‌الکترونها اعم از از اینکه پیوندی باشند یا به صورت زوج تنها ، پیوسته در فضایی که در اختیار دارند، در حرکت‌ هستند و اغلب ، الکترونها را به صورت ابری با بار منفی مجسم می‌کنیم.
چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش آلومینیوم کاربردی ترین فلز بعد از آهن است وتقریبأ در تمامی بخشهای صنعت دارای اهمیت می باشد. آلومینیوم خالص نرم وضعیف است اما می تواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس ِ منیزیوم ِ منگنز ِ سیلیکن و دیگر عناصر بوجود آورد که این آلیاژ ها ویژگیهای مفید گوناگونی دارند. 
این آلیاژها اجزای مهم هواپیماها و راکتها را می سازند . وقتی آلومینیوم را در خلا تبخیر کنند پوششی تشکیل می دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس می کند. این پوششها لایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می آورند که همانند پوششهای نقرهخاصیت خود را از دست نمی دهند. یکی دیگر از موارد استفاده از این فلز در لایه آینه هایتلسکوپهای نجومی است. 
برخی از کاربردهای فراوان آلومینیوم عبارتند از :
– حمل و نقل «اتومبیلها ِ هواپیماها ِ کامیونها ِ کشتی ها ِ ناوگانهای دریایی ِ راه آهن و …)
– بسته بندی«قوطیها ِ فویل و…)
– ساختمان«درب ِ پنجره ِ دیوار پوشها و …)
– کالاهای با دوام مصرف کننده(وسلیل برقی خانگی ِ وسایل آشپزخانه ِ …)
– خطوط انتقال الکتریکی (به علت وزن سبک اگرجه هدایت الکترِکی آن تنها ۶۰% هدایت الکتریکی مس می باشد)
– ماشین آلات
اکسید آلومینیوم «آلومینا) بطور طبیعی وبصورت کوراندوم ِ سنگ سمباده (emery) ِ یاقوت (ruby)و یاقوت کبود (sapphire) ِافت می شود که در صنعت شیشه سازی کاربرد دارد.یاقوت و یاقوت کبود مصنوعی در لیزر برای تولید نور هم نوسان بکار می روند . آلومینیوم با انرژی زیادی اکسیده می شود و در نتیجه در سوخت موشکهای با سوخت و دمازاها مورد استفاده واقع می شود.
 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۴۶
  • فرزاد هاتفی

از حصارکشی برای مزرعه استفاده کنید

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۲۶ ب.ظ

توری فنس زنجیری  chain link fence از معروف ترین و محبوب ترین انواع توری های حصاری به شمار می رود که علاوه بر حصارکشی در موارد عمومی بسیار زیادی کاربرد دارد.

توری فنس زنجیری تار و پود نداشته وبه دلیل نوع بافت آن و لینک شدن سیم های تشکیل دهنده توری از عرض با نام توری زنجیری معروف می باشد.

یک پرچین به عنوان حصار

یکی از راه کارهای مرزبندی و ایجاد مانع حصارکشی می باشد.بستن حصار از دیرباز با سنگ و چوب مرسوم بوده و در زمان های نه چندان دور از پرچین های طبیعی که از درختان تیغ دار و گیاهان ایجاد می کردند عملیات حصار کشی صورت می گرفت.قالبا این حصارکشی های امنیت کامل و دوام و عمر مناسب یک حصار با کیفیت را نداشت و پس از چندی کارایی خود را از دست می داد .امروزه روش هایی متفاوتی متداول گشته است که نه تنها موجب گشته عمر حصار بیشتر گردد بلکه کارایی - هزینه ساخت و کیفیت را بسیار مطلوب تر نموده است.

از جمله موارد کاربرد فنس می توان به موارد زیر اشاره نمود.استفاده از این نوع حصارکشی باغات و استفاده از این نوع برای زمین های ورزشی ، فرودگاه ها ، مراکز نظامی و ….
فنس در دو مدل استفاده از این نوع کلاسیک و مدل استفاده از این نوع فنس زنجیره و در رنگ ها ی متنوع ارایه می شود.


  • مشخص کردن چهارگوش زمین
  • مشخص کردن نقاط نصب پایه ها
  • حفر چاله حصارها
  • تراز و نصب پایه ها
  • نصب کمرکش
  • نصب فنس
  • نصب سیم خاردار
  • ساخت و نصب درب ورود


فاصله بین پایه حصارها چقدر باشد ؟

اگر فاصله بین پایه ها بیش از حد نرمال باشد علاوه بر اینکه به صورت تخت و محکم قابل نصب نیست ، به مرور زمان  فنس دفرمه می شود (شکم می کند) و از فرم عادی خارج می شود . همچنین ممکن است باعث خم شدن پایه ها گردد

اگر فاصله بین پایه حصارها کمتر از حد نرمال باشد مشکلی بوجود نمی آید و فقط باعث اتلاف هزینه اولیه می گردد

فاصله بین پایه ها بسته به شرایط می تواند از 2 متر تا 4 متر انتخاب شود

در بعضی از موارد و شرایط از کمرکش (در پایین تعریف می شود) جهت محکمی و بالا بردن ضریب اطمینان حتما باید استفاده شود

کمرکش چیست ؟ به لوله ، مفتول ، قوطی و یا هر جسم آهنی که پایه حصارهای عمودی را به صورت افقی به یکدیگر متصل کند کمرکش می گویند


کمرکش باعث افزایش استحکام فنس کشی می شود و از شکم کردن فنس و خم شدن پایه ها (کشیده شدن پایه ها به سمت یکدیگر) جلو گیری می کند

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۲۶
  • فرزاد هاتفی

عوامل مهم در ورق اهن و استفاده از انواع آن

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۰۹ ب.ظ

ستانداردهای ورق آهن فلزی و جدول مربوط به انها  

 نامگذاری ورق های روغنی را اصطلاحی عامیانه و بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق شکل داده است.

ورق های فولادی (فلزی) به دو صورت کلی نورد (تولید) می شوند.
نورد سرد (روغنی )
نورد گرم ( سیاه )
نام دیگر روغنی ورق با نورد سرد است.
روغنی در واقع اصطلاح عامیانه 
ورق آهن است که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند. در این فرآیند ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می شوند. در این فرآیند به علت استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می باشد، از ین رو از این نوع ورق ها بیشتر در کاربردهایی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهد استفاده می شود. ورق های روغنی بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به چند دسته کلی تقسیم می شوند:

·          معمولی (مانند ST12)

·          نیمه کشش (مانند ST13)

·          فوق کشش(مانند ST14)

 

ورق های روغنی به طور کلی و استاندارد از ضخامت ۳۰ صدم میلی متر الی ۳ میلی متر تولید می شوند و دارای دو عرض استاندارد ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر هستند.
ورق های روغنی ای که در بازار ایران پرکاربرد ترند را شرکت های فولاد مبارکه اصفهان ، شرکت هفت الماس ، و شرکت فولاد غرب تولید می نمایند. و در مورد  روغنی خارجی نیز معمولا روس و قزاق پرکاربد و همچنین در بازار موجود هستند.
نورد سرد (روغنی ) پایه تولید گالوانیزه ( سفید ) هستند.
در ضمن های رنگی گالوانیزه ( ورق رنگی ) از ورق گالوانیزه تولید می شود. پس صراحتا می توان نتیجه گرفت که پایه تولید ورق آهن نیز همین  نورد سرد (روغنی ) هستند.
 روغنی یا نورد سرد دارای وزن استاندارد ویژه هستند که تقریبا با آهن معمولی یکسان می باشد.
جدول زیر حدود وزن نورد سرد (ورق روغنی ) را نشان می دهد:

ردیف

طول (میلیمتر)

عرض(میلیمتر)

ضخامت (میلی متر)

وزن(کیلوگرم)

۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳۰ صدم

۵

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۴۰ صدم

۶

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۵۰ صدم

۸

۴

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱

۱۶

۵

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

۶

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۴۸

ورق سیاه در ۲ نوع سیاه صنعتی و سیاه معمولی و در استانداردهای مختلف تولید می شود که این مجموعه تنها در نوع معمولی آن استاندارد st ۳۷ را و در نوع صنعتی آن استانداردst 52، A283 – GR C، A285-GR C، A516 –GR ۶۰ ,70 را فروش دارد.
ورق سیاه 
ST ۳۷ بیشتر برای مصارف ساختمانی(ساختمان ها-سوله ها و ...) مصرف می شود ولی صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی کاربرد دارد از قبیل سد سازی، پروژههای پتروشیمی، مخزن سازی و .... این اقلام در دو شکل مختلف وارد بازار می شود: رول و شیت (البته  تنها تا ضخامت ۱۵ میل می تواند در دو شکل رول و یا شیت وارد بازار شود و از سایز ۱۵ میل به بالا تنها به صورت شیت خام وارد بازار می شود.) هر دوی این دو شکل قابل برش به سایز های مختلف می باشد.
کاربرد های ورق سیاه و قیمت ورق آهن : نورد گرم (ورق سیاه ) در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان ، تانکر سازی ، خودروسازی ، مخازن خاص ، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و ... کاربد دارند.
سیاه به دو شکل کلی رول فرم و فابریک تولید می شوند .

ضخامت سیاه از 1/5 میلی متر شروع شده و نهایتا به 100 میلی متر ختم می شود.
ابعاد فیزیکی سیاه
در حالت رول فرم عرض سیاه بسته به ضخامت چهار عرض 
۱۰۰ سانت و ۱۲۵سانت و ۱۵۰ سانت و ۲۰۰ سانت را دارا خواهند بود.طبعا در حالت رول فرم محدودیت طولی وجود نخواهد داشت.
در حالت فابریک نیز بسته به مقدار سفارش می توان هر اندازه و ابعادی را تولید کرد اما بعضی ابعاد مرسوم و پرکاربرد هستند. این ابعاد مرسوم و طبیعتا موجود به شرح زیر می باشند :

·          ابعاد 2000*1000 میلی متر

·          ابعاد 2500*1250 میلی متر

·          ابعاد 6000*1000 میلی متر

·         ابعاد 6000*1500 میلی متر

·         ابعاد 6000*2000 میلی متر

·          ابعاد 12000*2000 میلی متر

استاندارد های ورق آهن
ورق سیاه را معمولا با استاندارد 
ST37 می شناسند.
سایر استاندارد ها و کاربرد ها در صفحه استاندارد ها و همچنین در انتهای این مقاله قابل رویت هستند.

ردیف

طول(میلی متر)

عرض (میلی متر)

ضخامت (میلی متر)

وزن (کیلوگرم)

۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۴۸

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۴

۶۴

۴

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۵

۸۰

۵

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۶

۹۶

۶

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۸

۵۷۶

۷

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۰

۷۲۰

۸

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۲

۸۶۴

۹

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۵

۱۰۸۰

۱۰

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۲۰

۱۴۴۰

نکته : برای محاسبه وزن ورق از فرمول محاسبه وزن ورق به شرح ذیل استفاده نمایید:
وزن ورق سیاه =
 طول ورق(میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق
چگالی آهن :
 در حالت استاندارد عدد 7.86 تعریف شده است اما برای محاسبه منطقی بهتر است از عدد ۸ استفاده نمایید. ۸ عدد تجربی است که تلورانس ضخامت را پوشش می دهد.

ورق گالوانیزه
آهنی است که با روی پوشانده شده باشد. این آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند. ماهیت آهن گالوانیزه در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتدبکار می‌رود. روی در آند اکسید می‌شود چون فلزی پست‌تر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد. 

حلبی در حلبی هایی که از آن ، قوطی می‌سازند، عمل معکوسی انجام می‌شود. در حلبی ، بر روی آهن ، پوشش قلع بکار رفته است و عمل معکوس آهن گالوانیزه انجام می‌شود. چون آهن فلزی فعالتر از قلع است و پتانسیل احیاء قلع بیشتر از آهن است و به عنوان کاتد در حلبی به کار می‌رود و آهن آند می‌شود. البته در صورتی که پوشش قلع بشکند، خوردگی آهن در زیر این پوشش پیش می‌رود. علت استفاده از آهن گالوانیزه آهن گالوانیزه ، آهنی است که با روی پوشانده شده باشد.


 این آهن،حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند. ماهیت آهن گالوانیزه در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند بکار می‌رود و آهن به عنوان کاتد. روی در آند اکسید می‌شود چون فلزی پست‌تر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد. خوردگی یا زنگ زدن آهن فقط در حضور اکسیژن و آب صورت می‌گیرد.


 در جایی بر سطح جسم آهنی، اکسایش آهن انجام می‌شود و آند را تشکیل می‌دهد و در جایی دیگر سطح آن جسم که (O2(g وH2O وجود دارد، کاهش انجام می‌شود و کاتد را تشکیل می‌دهد و در نتیجه این عمل، ایجاد یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی بسیار کوچک است. الکترونهای تولید شده در ناحیه آندی در میان آهن بسوی ناحیه کاتدی حرکت می‌کند.
کاربرد : از آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود. اصطلاح فولاد (
Steel) برای آلیاژهای آهن که تا حدود 1،5 درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند، بکار می‌رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن ، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.
مزایای ورقهای گالوانیزه چیست؟
استفاده از ورقهای گالوانیزه 
۱۰ فایده خواهد داشت که عبارتند از:

·         هزینه کمتر: برای انجام عملیات گالوانیزینگ، در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از خوردگی، نیاز به هزینه کمتری خواهد بود.

·         هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری: حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزینگ در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه برتر است، اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‏، توصیه می شود.

·         طول عمر زیاد: طول عمر ورق آهن پوشش داده شده با روی‏ در محیط های کاملا خورنده، در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است

·         اعتبار: استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزینگ ورقهای فولادی، درزمینه ایجاد پوششهای نازک بحث می کنند و این نشان دهنده آن است که طول عمر و نحوه عملکرد لایه روی‏، برای مصرف کننده قابل اعتماد است

·         دوام پوشش: پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزه به دلیل داشتن یک ساختار متالورژیکی خاص، دارای مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد بود

·         محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک: پوششهای ورق آهن گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند، به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریز موجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی، محافظت نمایند

·         محافظت کامل: پوشش ایجاد شده می تواند کلیه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهای کوچک و فرورفتگیها پر نموده و از خوردگی آنها جلوگیری کند. در این زمینه هیچ پوششی بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد

·         بازرسی آسان: پوشش گالوانیزه را به راحتی و بدون نیاز با هیچ آزمایش مخربی و تنها از طریق چشم می توان کنترل و بازرسی نمود (در شرایط خاص که نیاز به ارائه تضمین برای کنترل کیفیت است، نیاز به آزمایشهای مخرب می باشد)

·         رسیدن به هدف در زمان کوتاه: در صورتی که نیاز باشد از ورقهای گالوانیزه در محل استفاده شود، در این حالت نیاز به صرف زمان برای آماده سازی سطح، رنگ کردن و یا بازرسی نخواهد بود

·         محافظت کامل توسط پوشش  ورق آهن گالوانیزه: پروسه گالوانیزه وابسته به شرایط آب و هوائی نمی باشد

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۰۹
  • فرزاد هاتفی

تیرآهن برای استفاده در ساختمان سازی استفاده شده است

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۱۱ ب.ظ

آهن یکی از پرکاربرد ترین فلزات در جهان محسوب میشود.قیمت جهانی سنگ آهن بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن تعیین میشود.همچنین قیمت آهن به دلیل تاثیر زیاد آن بر قیمت مسکن از مسائل حائز اهمیت در کشور است. 

به طور کلی عوامل زیادی در قیمت محصولات فولادی تاثیر گذار هستند.یکی از مهمترین عوامل افزایش یا کاهش نرخ ارز است. به خصوص در سالهای اخیر نرخ دلار که با نوسانات زیادی روبه رو بوده است،تاثیر زیادی در نوسانات قیمت آهن داشته است، به طوری که کنترل روزانه و ساعتی تغییرات قیمت ارز جزو امور روزانه و بدیهی فعالان بازار آهن شده است یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار،نرخ جهانی فولاد است که به صورت مستقیم بر بازار آهن در کشور تاثیرگذار نیست چرا که باید در نرخ ارز ضرب شود.

 موجودی بنادر کشورهای صادر کننده سنگ آهن تاثیر زیادی بر قیمت آهن دارد به طوری که رشد آن قیمت سنگ آهن را کاهش میدهد.موجودی انبارهای فولادسازان نیز تاثیر غیر مستقیم بر بازار سنگ آهن خواهد داشت. همچنین پارامترهای متعدد دیگری مانند شاخص تولید ناخالص داخلی،قیمت های نفت خام، آلومینیوم، طلا،نرخ بهره،نرخ تورم،ارزش سهام و میزان تولید آهن در نوسانات نرخ آهن تاثیر گذار هستند. آلیاژها را با توجه به فلز پایه‌شان به دو دستهٔ آهنی و غیرآهنی تقسیم می‌کنند. آلیاژهای آهنی، آلیاژهایی هستند که فلز پایه در آن‌ها آهن است. 

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فولاد اشاره کرد. در مقابل، تمام آلیاژهایی که فلز پایه در آن‌ها، فلزی غیر از آهن است، آلیاژهای غیرآهنی خوانده می‌شود. فلز پایه در این آلیاژها آهن است. بسته به میزان کربن ترکیب شده در آن، به دو دسته فولادها و چدنها تقسیم می‌شوند.وجود کمتر از ۲ درصد تا ۰٫۰۲ کربن در آهن، فولاد را به وجود می‌آورد. اضافه کردن عناصر دیگر غیر از کربن، هرکدام خواص متفاوتی به فولاد می‌دهد.

 منگنز سبب سختی فولاد، نیکل باعث جلوگیری از خوردگی فولاد، تنگستن باعث محکمی و وجود کروم و نیکل سبب ضدزنگ شدن فولاد می‌شود. آهن ورزیده نیز آلیاژی است با کربن کم که در ساختن میخ پرچ، لوله آب، زنجیر و غیره به کار می‌رود.وجود بیش از ۲ تا ۶ درصد کربن در آهن، تشکیل چدن می‌دهد.

 آلیاژ و قیمت آهن

 فلز پایه در این آلیاژها، فلزی غیر از آهن است. مفرغ، برنج و بسیاری آلیاژهایی که می‌شناسیم، آلیاژهای غیرآهنی هستند. امروزه بیشتر چیزهای فلزی که استفاده می‌کنیم از آلیاژها ساخته شده‌اند. کمتر اتفاق می‌افتد که از فلزات به شکل خالص استفاده شوند. 

محصولات کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می‌باشند. بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می‌باشد. به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می‌گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. البته نوع این فلز که در نظر گرفته باید توجه داشت که قیمت تیرآهن اصفهان نسبت به بقیه مناطق متفاوت باشد.

۲ – استاندارد INP

تیرآهن هایی که بر اساس این استاندارد تهیه تولید می‌شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه می‌باشند. مشخصه بارز آن ؛ نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می‌باشد، به طوری که اگر از سر تیرآهن به دقت به آن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بال‌ها مشاهده خواهید نمود.

انواع تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار ایران در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران موجود می‌باشد. تیرآهن‌های IPE وارداتی بیشتر مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و همچنین کشور کره می‌باشد . البته تیرآهن IPE کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود است، ولی از آنجایی که این دو کشور از هر دو نوع استاندارد تیرآهن تولید نموده‌اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل شده و بسیار پیش آمده که پس از خرید و تخلیه کالا در محل ساخت و یا بدتر از این، پس از نیمه ساخت متوجه شده‌اند که تیرآهن‌های مورد استفاده آن‌ها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه آن‌ها بر اساس IPE طراحی شده و دچار ضرر و زیان می‌گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحی شده باشد عکس این قضیه نیز صدق می‌نماید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۱
  • فرزاد هاتفی

دانلود کتاب در مورد سخت افزار کامپیوتر

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۰۰ ب.ظ

Related image

یکی از مهم‌ترین توانایی هر کاربر کامپیو‌تر، آشنایی با سخت افزار و نرم افزار و نیز توانایی رفع اشکالات سخت‌افزاری و نرم افزاری کامپیو‌تر می‌باشد. یکی از مشکلات اصلی کاربران کامپیو‌تر، حتی دانشجویان مهندسی کامپیو‌تر عدم آشنایی کامل با سخت افزار و نحوه عملکرد یک سیستم کامپیوتری است. به همین خاطر اکثر کاربران کامپیو‌تر برای حل مشکلات کامپیوتری دچار سردرگمی می‌شوند و قادر به حل آن نیستند. کتابی که در حال حاضر مطالعه می‌کنید حاصل چندین سال تحصیل در زمینه مهندسی کامپیو‌تر و کار در حوزه کامپیو‌تر است.
لینک های دانلوود
 دانلود - 2.48 مگابایت 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۰۰
  • فرزاد هاتفی