دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

سیستم های تهویه مطبوع باید قادر به انجام تمام وظایف باشند

فرزاد هاتفی | دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۰۵ ب.ظ

یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها و تجهیزات جهت تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی، دستگاه روفتاپ پکیج یا پکیج یونیت می‌باشد.

از روفتاپ پکیج (پکیج یونیت) جهت فیلتراسیون هوا، تأمین هوای تازه، سرمایش و یا گرمایش بصورت همزمان استفاده می‌شود.

عملکرد دستگاه پکیج یونیت (Rooftop Units) بدین گونه است که هوا توسط فن مکیده شده و پس از فیلتراسیون، در اثر تماس با سطح کویل سرمایشی و یا گرمایشی دمای آن کاهش یا افزایش می‌یابد.

روفتاپ پکیج (روف تاپ) به دو قسمت اصلی هواساز و کندانسینگ یونیت تقسیم می‌شود که هر دوی این قسمت‌ها در قالب یک دستگاه و پکیج تولید می‌گردد. هر یک از این دو قسمت دارای قسمت‌ها و جزئیاتی هستند که در این مقاله به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

قسمت هواساز یا هوارسان، شباهت زیادی به هواساز استاندارد یا هواساز هایژنیک دارد و قسمت کندانسینگ یونیت در واقع یک واحد سرمایش تراکمی است که بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند.

از پکیج یونیت‌ها جهت تهویه مطبوع سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری، مراکز فرهنگی، مراکز درمانی، سالن‌های ورزشی، ویلا و … استفاده می‌شود.

روفتاپ پکیج دارای مزایای زیادی از جمله هزینه نگهداری پایین، ضریب عملکرد بالا، مصرف برق پایین، طول عمر بالا، تهویه مطبوع یکنواخت و پایدار و … است.

از روفتاپ پکیج با بخش هواساز هایژنیک در اتاق‌های تمیز نیز جهت تأمین شرایط استاندارد مورد نیاز استفاده می‌شود

کندانسینگ یونیت اصلی و مناسب

بخش دیگر دستگاه روفتاپ پکیج قسمت کندانسینگ یونیت یا یونیت کندانسور است. وظیفه این قسمت تأمین برودت یا سرمایش بر اساس سیکل تبرید تراکمی در دستگاه می‌باشد. عملکرد قسمت کندانسینگ یونیت بدین گونه است که مبرد در داخل کویل انبساط مستقیم (DX) بعد از گرفتن گرمای هوای در تماس با سطح کویل و کاهش دمای آن، خود افزایش دما پیدا کرده و تبخیر می‌شود و بر اثر فشار مکش کمپرسور به سمت آن حرکت می‌کند. مبرد در داخل کمپرسور متراکم شده و با سطح فشار بالاتر به سمت کندانسور می‌رود.

مبرد مافوق گرم در داخل کندانسور بر اثر تبادل حرارتی با هوای آزاد تقطیر شده و بصورت مایع پرفشار به سمت اواپراتور جریان می‌یابد. مبرد مایع پرفشار قبل از ورود به اواپراتور می‌بایست از اکسپنشن ولو (شیر انبساط) عبور کرده تا فشار آن تا حد فشار اولیه کاهش یابد، بدین ترتیب یک سیکل تبرید در کندانسینگ یونیت کامل می‌شود.

در واقع کویل انبساط مستقیم (DX) نقش اواپراتور را در روفتاپ پکیج و کندانسینگ یونیت دارد و وظیفه جذب حرارت و کاستن دمای هوا در دستگاه با آن است.

علاوه بر قطعات اصلی‌ای که به آن‌ها اشاره شده، قطعات کنترلی و حفاظتی متعددی نیز برای دقت در عملکرد و افزایش طول عمر کندانسینگ یونیت در دستگاه تعبیه می‌گردد.

قطعاتی از قبیل سوئیچ‌های فشار بالا و پایین و روغن، گیج‌ها، سنسورهای دمایی و رطوبت و … .

وظایف اصلی یک سیستم تهویه مطبوع ساختمانی به شرح زیر می‌باشد:

    کنترل دما با استفاده از سیستم گرمایشی یا سرمایش
    کنترل رطوبط با استفاده از رطوبت دهی یا خشک کردن هوا
    کنترل کردن سرعت وزش هوا در واحد
    تمیز کردن و پاک کردن هوا
    ضد عفونی کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها
    از بین بردن بوی هوا و از بین بردن گاز های سمی در هوا

هر یک از سیستم های تهویه مطبوع باید قادر به انجام تمام وظایف بالا باشند اما همانطور که در مقاله ی انواع تهویه مطبوع نیز گفتیم، برخی از سیستم های تهویه مطبوع فقط برای سرمایش و برخی فقط برای گرمایش استفاده می‌شوند که اگر از این سیستم ها استفاده می‌کنید باید از هر دوی آن در ساختمان استفاده کنید تا هم در زمان سرما و هم در زمان گرما، هوای مطلوبی داشته باشید..

مزایای سیستم تهویه مطبوع

به طور کلی شرایط آب و هوایی تاثیر مستقیم بر روی روحیه و حالات روانی، سلامت فیزیکی و… افراد دارد.

همچنین با توجه به اینکه امروزه افراد زمان زیادی را در ساختمان به سر می‌برند (زمانی را در محل کار و زمانی را در منزل)، بنابراین سیستم تهویه مطبوع خوب، تاسیر زیادی را در سلامت جسمی و روحی افراد دارد.

بنابراین اگر سیستم تهویه مطبوع مناسبی در ساختمان استفاده شده باشد، افراد می‌توانند بهتر و دقیق تر فعالیت های خود را انجام دهند.


اهمیت کمپرسور اینورتر

اهمیت سیستم های تهویه مطبوع و کمپرسور اینورتر به گونه ای است که هرچقدر هم یک ساختمان شیک و گران قیمت باشد، اما زمانی که سیستتم تهویه مطبوع مناسب در آن به کار نرفته باشد قابل سکونت نیست و نمی‌توان در آنجا زندگی کرد.

بالاتر نیز بخشی از اهیمت های این سیستم ها و تاثیر آن بر روحیه افراد را گفتیم و در بخش سیستم تهویه مطبوع برای دفتر کار نیز مزایا و اهمیت این سیستم ها برای شرکت ها و دفاتر کار را مطرح کردیم.

بی شک جهت راه اندازی یک محیط مسکونی، صنعتی، تجاری و … به ملزوماتی از جمله سیستم تهویه هوا و هواساز نیاز می باشد. سیستم‌ های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی که به اختصار HVAC شناخته شده است؛ دارای انواع مختلفی می‌ باشد که هر یک از آن ها دارای یک سری ویژگی‌ ها و مزیت‌ های به خصوصی می باشند. اما مسئله ای که در این پست می‌ خواهیم به آن بپردازیم این است که تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز چیست؟ چرا که ممکن است سیستم تهویه هوا را با هواساز یکی بدانید. پس اکنون جهت بررسی تفاوت‌ های بین سیستم تهویه

معتبر دستگاه هواساز چیست؟

برای بررسی هر چه بهتر تفاوت سیستم تهویه هوا با هواساز بهتر است به طور جداگانه در مورد مکانیزم و نحوه کارکرد آن ها بپردازیم. در مورد سیستم هواساز باید بگوییم که همان طور که از اسمش مشخص است، دستگاهی است که باعث ایجاد هوای مناسب در یک محیط می‌ شود.

در واقع منظور از هوای مناسب این است که دما و رطوبتش ایده آل باشد؛ بلکه این هواساز به کمک دمنده ای که دارد می‌ تواند هوای محیط را به چرخش درآورد و هوای لازم را در یک محیط بسته ایجاد کند.

دستگاه هواساز دستگاهی است که همراه با سیستم‌های گرمایش و سرمایش به کار می‌رود تا هوا را در ساختمان به جریان انداخته و آنجا را تهویه کند. دستگاه های هواساز دستگاه‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند و به سیستم کانال‌کشی متصل می‌شوند که هوای خارج شده از داخل ساختمان را جمع می‌کنند و هوای تهویه شده را در داخل فضای ساختمان پخش می‌کنند. تولیدکنندگان دستگاه هواساز این ابزار را با مشخصات متفاوتی تولید می‌کنند. در این مقاله نکاتی را بیان کرده‌ایم که به خرید یا فروش هواساز مناسب برای اهداف مشخص به شما کمک می‌کنند.

 

در واقع هواساز یک دستگاهی است که در سیستم های تهویه هوا جهت به چرخش در آوردن هوای سرد و یا گرم و یا رطوبت محیط نصب می‌ شود. زمانی که سیستم تهویه هوا هوای سرد و گرم را فراهم می‌ کند؛ این هواساز است که هوا را در کل ساختمان توزیع کرده و باعث ایجاد هوایی دلچسب می‌ شود.

  • فرزاد هاتفی