دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است: تلاش در جهت خارج کردن جسم خارجی از بینی می‌تواند موجب فشار به جسم خارجی و سُر خوردن آن به داخل بینی شود که این اقدام می‌تواند باعث وارد شدن جسم خارجی به مجاری تنفسی و حلق شود.

دکتر مسعود کاظمی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد زمانی که جسم خارجی در مجاری بینی گیر می‌کند، گفت: ساختار بینی به گونه‌ای است که دارای برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های بسیاری است و اگر جسم خارجی وارد بینی شود این ساختار از ورود آن به مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص عوارض گیر کردن جسم خارجی در بینی گفت: ورود جسم خارجی می‌تواند موجب انسداد مجاری تنفسی شود اگر جسم خارجی به مدت دو هفته یا بیشتر در بینی باقی بماند ایجاد ترشح و چرک متعفن در بینی می‌کند که باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

وی در خصوص اجسامی که وارد حلق می‌شود، اظهار داشت: این اجسام راه تنفس را می گیرند و مشکلات اساسی برای دستگاه تنفسی ایجاد می‌کنند یعنی در داخل نای و نایژه قرار می‌گیرند که در این صورت بیمار دچار مشکلات تنفسی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اجسام گوناگونی که وارد نای می‌شود، گفت: در صورتی که جسم خارجی بزرگ باشد می‌تواند دهانه‌ی نای را مسدود کند وهمان موجب خفگی فرد شود و اطرافیان تنها دو تا سه دقیقه وقت دارند که فرد را نجات دهند.

وی افزود: جسم خارجی در شاخک‌های بینی متوقف و باعث ایجاد عفونت می‌شود و رسوب کلسیم می‌تواند موجب توده‌ای در داخل بینی شود که شباهت زیادی به قلوه سنگ دارد، از عوارض دیگری که ممکن است فرد به آن گرفتار شود می‌توان به گرفتگی راه تنفسی اشاره کرد که در اغلب موارد موجب مرگ فرد می‌شود.

بلعیدن جسم خارجی در کودکان بسیار شایع است

جوانان و نوجوانان بیشتر به فرو کردن جسم خارجی در بینی علاقه مندند

یک دکتر گوش و حلق و بینی :

با اشاره به رجوع جوانان و نوجوانان به دلیل فرو کردن جسم خارجی به داخل بینی اظهار داشت: نوجوانان و جوانان بیشتر در هنگام درس خواندن یا فکر کردن ممکن است جسم کوچکی را به داخل بینی خود فرو کنند و قادر به خارج کردن آن نباشند و به دلیل خجالت از اطرافیان به پزشک مراجعه نکنند یا به خانواده خود اطلاع ندهند.

دکتر کاظمی تاکید کرد: اولین راه تشخیص برای خانواده‌ها و نزدیکان بوی بدی است که از بینی خارج می‌شود که در این مرحله آنتی بیوتیک فایده‌ای ندارد و جسم خارجی دهانه سینوس‌ها را می‌بندد و باعث خارج نشدن ترشحات می‌شود.

وی درخصوص بلیعیدن اجسام خارجی گفت: بلعیدن در کودکان بسیار شایع است و بلع اجسامی مانند باطری در کودکان زیاد اتفاق می‌افتد و در زمره بدترین اجسام به شمار می‌آید. وارد شدن باطری به مری و عبور کردن آن از کنار قلب می تواند جریان الکتریکی قلب را بهم بزند و ریتم قلب را دچار اختلال کرده و موجب مرگ کودک شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تنها راهی که می توان به فرد کمک کرد، گفت: در مواردی که جسم خارجی در گلوی فرد گیر می‌کند باید پاها بالا گرفته شود و به پشت کمر ضربه زده شود که به این ترتیب جسم خارجی جابه جا می‌شود فقط در همین حد کافی است و نیازی به انگشت کردن در داخل حلق یا تنفس دهان به دهان وجود ندارد و اگر تلاش بیشتری صورت بگیرد می تواند منجر به این شود که جسم خارجی به نای بچسبد.

وی در مورد راههایی که می تواند موجب گیر کردن جسم خارجی در بزرگسالان شود، گفت: قورت دادن غذا یا نجویدن آن و صحبت کردن در حین غذا خوردن می‌تواند موجب گیر کردن جسم خارجی در گلو شود. در این موارد دست را روی جناق سینه یعنی زیر دیافراگم فرد قرار داده و دو دست را قلاب می‌کنیم و با مشت به جناق سینه فرد ضربه وارد می‌کنیم که این کار راه تنفسی را باز می‌کند.

وی در خصوص عوارض گیر کردن جسم خارجی در داخل گلو گفت: در صورتی که جسم خارجی کوچک باشد و در سنین کودکی این تفاق بیفتد، در این مواقع کودک زیاد سرفه می‌کند و اولین تشخیص گرفتن عکس از سینه است که جسم را نشان می‌دهد. در مواقعی که جسم در عکس دیده نشود و به درمان های معمولی مانند آنتی بیوتیک جواب ندهد می‌توان تشخیص افتراقی داد.

دکتر کاظمی تصریح کرد: برای خارج کردن جسممی توان از آندوسکوپی استفاده کرد و جسم خارجی را با استفاده از این روش خارج نمود.

وی در خصوص اجسامی که در گلو گیر می‌کنند و در عکس مشخص نمی‌شوند، اظهار کرد: جسم‌های کوچک مثل پسته، تخمه، بادام، پاک کن و غیره در عکس مشخص نمی‌شود ولی اجسام فلزی مثل سکه، اسباب بازی، حلقه انگشتر در عکس دیده می‌شود در این موارد باید فرد را به اتاق عمل برد.

دکتر کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که به علت گیر کردن جسم خارجی در گلو به بیمارستان مراجعه می‌کنند زیاد است به همین دلیل باید در حین غذا خوردن افراد حرف نزنند و کسانی که دندان مصنوعی دارند دقت بیشتری داشته باشند.

  • فرزاد هاتفی

پزشکی

گوش