برای کتاب خواندن و مطالعه چه مواردی اهمیتت دارد و به شما انرژی می دهد
روی آوردن به کتابخوانی و استفاده از آموخته های دیگران مانند هر کار دیگری نیاز به انگیزه و شوق درونی دارد و این کار به صورت ناگهانی و فوری ایجاد نمی شود بلکه عادت و رفتاری است که نیاز به مداومت، صبر، حوصله، تمرکز و دقت دارد. بزرگترین عامل ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی در دسترس بودن کتاب برای خواننده است، برای کسی که پیوسته به کتاب های خوب دسترسی داشته باشد همواره این فرصت فراهم است که به یکی از بزرگترین گذرگاه های فکری و تفریحی راه پیدا کند.
آشنایی و انس فرد با کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می شود، خانواده می تواند انرژی عمیق بر عادت های فرد و فرهنگ سازی مطالعه داشته باشد. باسواد بودن والدین، موقعیت شغلی و اجتماعی خانواده، مسائل اقتصادی، نوع گرایش های والدین، مسائل روانی خانواده، کیفیت برنامه ریزی مطالعه، میزان دسترسی به کتاب و کتابخانه در منزل از جمله عوامل ایجاد انگیزه کتابخوانی در فرد است.
بهترین موضوعات برای خرید کتاب
دیگر نهاد اثرگذار بر ترویج فرهنگ کتابخوانی مدرسه است و نقش مدرسه و بهره مندی از کتابخانه های مناسب، کتابداران آشنا به روش ها و فنون مطالعه، سوق دادن دانش آموزان به فعالیت های گروهی کتابخانه ای، مطالعه، تحقیق و معرفی تازه های کتاب می تواند بر گرایش به مطالعه موثر باشد. اجتماع و رسانه های گروهی نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی ایفا می کنند. پیشنهادهای کتاب در موارد مختلف خانه فرهنگ و هنر کتاب رمان و کتاب روان شناسی ,کتاب مذهبی, کتاب شعر, کتاب تاریخ, کتاب تجارت و خیلی دسته بندیهای ریزتر در دسترس است.
انگیزه کتابخوانی را در دانشآموزان کلاس درستان میتوانید با تبلیغ کتابها، به اشتراک گذاشتن هیجان بلندخوانی یک کتاب، جمعآوری مجموعهای سنجیده از کتابها، بروز اشتیاقتان و تعیین کردن جایزه برای نشان دادن ارزش کتابخوانی، بالا ببرید.
اینها چند پیشنهاد ساده از هزاران پیشنهادی است که میتوانید در کلاس خود اجرا کنید.
تحقیقات نشان دادهاند که هر وقت معلمها کاری میکنند که یک کتاب، خاص به نظر برسد -حتی کاری به سادگی سرپا گذاشتن کتاب روی میز- احتمال انتخاب شدن آن کتاب و ایجاد انگیزه کتابخوانی از سوی بچهها بیشتر از سایر کتابهاست. ما پیشنهاد میکنیم برای این کار کتابها را «تبلیغ» کنید. چند راهکار برای تبلیغ کتابها:
- چند تا از کتابها را در معرض دید قرار دهید یا در سبد کتاب بهخصوصی بگذارید تا جذابتر به نظر برسند.
- برای کتابهایی که «تبلیغ» میکنید یک خلاصه آماده کنید. یک کتاب را به بچهها نشان دهید، بعد چند صفحهای از آن را بلند بخوانید یا از بچهها سوالهایی بپرسید تا توجهشان به آن کتاب جلب شود. وقتی کتابها را طوری معرفی کنید که کنجکاوی کشف مطالب آن در بچهها برانگیخته شود، میبینید که چطور بیصبرانه آن را از قفسهها برمیدارند. ممکن است آنقدر محبوب شوند که مجبور شوید برای قرض دادن آن فهرست انتظار درست کنید.
مکانیزه شدن و ادامه زباله گردی، ضرورت تلاش برای ارتقاء شاخص ها و ردیف های اعتباری استان و تکمیل طرح های نیمه کاره اولویت نخست مدیریت شهری نیز از دیگر عنوان های خبری این شماره نشریه نامه اراک است.
هفته نامه، نامه اراک با مشی اجتماعی و اقتصادی به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سمیه بصیرت منتشر می شود. استان مرکزی داری سه روزنامه، 31 هفته نامه، 13 دو هفته نامه،19ماهنامه و 2 ماهنامه، 18 فصل نامه و 2 فصلنامه است.
درباره نویسندگان
لیندا بی. گامبرل پروفسور اختصاصی آموزش در دانشکدهی آموزش یوجین تی. مور در دانشگاه کلمسون است. او سابق بر این معلم کلاسهای سوم و پنجم بود و اکنون متخصص کتابخوانی است. دکتر گامبرل در رئیس اتحادیه بینالمللی کتابخوانی در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ بود و به عنوان عضو انتخابی در کنفرانس ملی کتابخوانی و اتحادیه کالج کتابخوانی فعالیت کرده است. او در سال ۲۰۰۴ به تالار مشاهیر کتابخوانی راه یافت. او در زمینهی دستورالعمل استراتژی فهم خواندن، انگیزهدهی ادبی و نقش مکالمه در آموزش و یادگیری تحقیقات وسیعی انجام میدهد.
دکتر باربارا ماریناک دستیار پروفسور آموزش و لیسانس هماهنگکننده برنامه ادبی در دانشگاه پن استیت هریسبورگ است. دکتر مارینک، پیش از این که استاد دانشگاه پن استیت شود، بیش از بیست سال به عنوان آموزگار مدرسه عمومی مشغول به کار بود. شغل او شامل مشاور کتابخوانی، سرپرست کتابخوانی، سرپرست برنامه درسی راهنمایی و سرپرست بازیگری بوده است. تحقیقات دکتر ماریناک در زمینههای متون آموزشی، انگیزهدهی کتابخوانی و نظارت و سرپرستی بر دستورالعملهای ادبی است.