دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

لینکداین و گامی برای اغاز شبکه های اجتماعی

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ب.ظ

همان طور که اکثر شما می‌دانید، لینکدین یک رسانه‌ اجتماعی است که برای افراد حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف طراحی شده و خیلی‌های اعتقاد دارند که بهترین منبع برای پیدا کردن نیروی انسانی به حساب می‌آید. اما کمپانی‌هایی هم هستند که از طریق این رسانه‌های اجتماعی روی جمع‌آوری لید (موقعیت  فروش) تمرکز می‌کنند.

مثلا یکی از نمونه‌های موفق برند مایکروسافت است که اگر دقت کرده باشید، افراد اصلی این کمپانی به شدت در این شبکه های اجتماعی فعال هستند و به نفع کمپانی خود مطالبی منتشر می‌کنند که سبب می‌شود افراد بیشتری درگیر این برند گردند. از سوی دیگر خود مایکروسافت در حساب کاربری رسمی‌اش راهکارهایی به کار می‌برد که سبب می‌شود مخاطبان بیشتری درگیرش شوند.

در ادامه ۳ راهکار را معرفی می‌کنیم که می‌توانند روی جمع‌آوری لید در لینکداین، به شما کمک کنند:

۱- پست‌های خود را برای گرفتن نرخ‌تبدیل بیشتر بهینه‌سازی کنیدهمان طور که می‌دانید، یکی از اهداف اصلی برای حضور در رسانه‌های اجتماعی این است که نرخ تبدیل بیشتری برای خود ایجاد کنید و بیشتر از این طریق توسط مخاطبان قدیمی و بالقوه خود در ارتباط باشید.

در این راستا لازم است که با اشتراک گذاری لینک محتواهای با ارزش خود و از سوی دیگر ایجاد یک سری صفحه فرود برای دریافت کتاب‌های الکترونیک، باعث افزایش نرخ تبدیل بشوید. همین کار سبب می‌شود که افراد بیشتری برای شناخت شما قدم پیش بگذارند و به لید و موقعیت فروش تبدیل گردند.

۲- از افراد مهم کمپانی خود غافل نشویدافراد اصلی و مهم یک کمپانی، نقش بسیار موثری را در تولید لید و موقعیت فروش ایفا می‌کنند. در لینکداین هم این افراد می‌توانند به گونه‌ای فعالیت کنند که کمپانی آنها بهتر توسط دنبال‌کنندگان‌شان دیده شود.

برای نمونه یک مدیر بخش بازاریابی، باید با انتشار پست‌های مربوط به کمپانی‌ای که در آن به فعالیت می‌پردازد، مخاطبان بیشتری را تشویق کند تا به لید و موقعیت فروش تبدیل شوند.

۳- فراموش نکنید که همواره می‌توانید که مخاطبان را بیشتر درگیر کنیداز مخاطبان خود بخواهید که نظر بدهند و به نظر آنها جواب بدهید. حتی تشکر از اینکه یک فرد نظرش را به ثبت رسانده، باعث می‌شود که افراد دیگر هم تشویق شوند که با کمپانی شما ارتباط برقرار کنند.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۰۳
  • فرزاد هاتفی

چه نکاتی را در شبکه های اجتماعی رعایت کنیم

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ

شبکه‌های اجتماعی، مسیری برای همه انسان‌ها، به خصوص قشر جوان ایجاد کرده‌اند تا بتوانند با سرعت بیشتر به آنچه که می‌خواهند دست پیدا کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد محصولات یا خدمات مورد نظرشان بدست آورند. در شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی به مخاطبان هدفمان، لازم است که از یک سری موراد دوری کنیم. در ادامه به ۵ اشتباه که ممکن است در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به وجود  بیاید اشاره می‌کنیم که از موراد ذکر شده هستند:

قبل از اینکه فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کنید، لازم است که یک برنامه‌ریزی دقیق فراهم و سپس به تولید محتوا برای کانال‌های مورد نظرتان بپردازید. اول از همه روی رقیبان خود تحقیق کرده، اهداف را پیدا و تمام منابع تولید محتوای خود را استخراج کنید. در آخر لازم است که یک برنامه مشخص فراهم آورید که طبق آن فعالیت مستمر داشته‌باشید.

 

نداشتن یک نویسنده:

حتما لازم نیست که نویسنده یک رمان مشهور برای شبکه‌های اجتماعی شما فعالیت کند. فقط کافیست فردی دست به قلم و آشنا با ساز و کار زبان فارسی را به عنوان یکی از منابع انسانی خود انتخاب کنید و از او برای تولید محتوای با کیفیت، بهره ببرید.

 author

داشتن کانال‌های زیاد:

فعالیت در همه کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از اشتباهاتی است که خیلی از کسب‌وکارهای ایرانی، مرتکب آن می‌شوند. همیشه درباره شبکه‌اجتماعی مورد نظر خود تحقیق کنید و دریابید که آیا مخاطب هدف شما در آنجا وجود دارد یا خیر؟ سپس تصمیم بگیرید که روی بستر مورد نظرتان نیرو بگذارید.

 

شنونده خوبی نبودن:

همان طور که برای حفظ یک رابطه دوستی، لازم است که شنونده خوبی باشید و مشکلاتتان را با دوست خود حل کنید، در شبکه‌های اجتماعی هم باید برای حفظ ارتباط با مخاطب خود، به حرف او گوش داده و از بازخورهایش استفاده کنید.

 

تنها کار می‌کنید:

بزرگترین اشتباه برای یک کمپانی که در شبکه‌های اجتماعی به منظور بازاریابی فعالیت می‌کند، این است که فقط یک نیروی انسانی را روی این موضوع قرار دهد و به فرد مورد نظر بگوید که باید به تنهایی به تولید محتوا بپردازد. در صورتی که تک تک اعضای تیم شما یک منبع بزرگ برای محتواهایی با کیفیت بسیار بالا هستند و فقط لازم است که هر کدام از افرادتان، هفتگی، یک ساعت صرف این مهم کنند تا محتوای بهتری تولید گردد. از طرفی دیگر، بازخوردها باید به کل تیم منتقل شوند و همه از آنها درس بگیرند.

 

فراموش نکنید که اشتباهات در همه جای کسب‎‌وکار ما رخ می‌دهند؛ ولی مهم این است که در آخر مجموع کاری که ارائه می‌شود کیفیتی مطلوب داشته باشد. پس به هیچ عنوان از اشتباه کردن، نترسید و فقط سعی کنید که شرایط را بهتر کنید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۰۱
  • فرزاد هاتفی

داستان اینستاگرام و استفاده برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷ ق.ظ

اگرچه بخش “استوری” اینستاگرام مدت کوتاهی است که راه افتاده است اما به یکی از مهمترین روش های بازاریابی در اینستاگرام تبدیل شده است. در این میان بعد از گذشت چند ماه و رونق گرفتن این ویژگی در میان کاربران ایرانی، ویژگی مهمی در این کمپین بازاریابی یعنی تصدی اکانت‌ها یا همانAccount Takeovers نادیده گرفته شده است.

اگر درباره Takeover اطلاعاتی ندارید می‌توان آن را اینگونه برای شما تعریف کرد: Takeoverها اساساشخصیت‌های تاثیرگذاری هستند که در آن کاربران در استوری یکدیگر ظاهر می‌شوند. تمام کاری که شما در این روش باید انجام دهید این است که به اکانت دوست‌تان یک عکس یا ویدئو ۱۰ ثانیه ای از خودتان بفرستید و دوستتان آن را آپلود کنند. همین کار توسط دوستت‌ان انجام می‌شود و شما آن را آپلود می کنید.

takeovers

اگر هنوز متوجه این موضوع نشده‌اید، می‌توانیم آن را اینگونه توصیف کنیم : “Takeover” را می‌توان به مصاحبه دعوت کردن از یک فرد مهم و معروف در پادکستتان و یا حتی پست کردن عکس سلفی به همراه یک فرد مشهور دانست! خواه شما اکانت تجاری داشته باشید، خواه شخصی ، تمام همکاری‌های “تصدی” برای شما برد به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال یک رستوران و یک سالن بدن‌سازی را در نظر بگیرید. گرچه شاید این دو به هم ربطی نداشته باشند و تصور داشتن تصدی بین آن دو محال باشد، اما این گونه نیست. باشگاه می تواند برای رستوران ویدئو کوتاهی با محتوای داشتن زندگی سالم با ورزش را بفرستد و رستوران هم در ازای این Takeover محتوایی، با تاکید بر غذاهای سالم بفرستد. می‌بینید که در اینجا یک برندینگ ساده ولی  سودآور رخ داد! بیشتر به تصدی‌ها توجه کنید، خواه با یک اکانت میلیونی باشد و یا خواه با یک شرکت تجاری و حتی با دوست نزدیکتان؛ همان طور که قبلا گفته شد این یک رابطه برد-برد خواهد بود.

در مرکز همه این اتفاق ها، موفقیت در این کمپین به این بستگی دارد که شما ارتباطات قوی، توانایی تولید محتوا و زبانی صریح داشته باشید تا بتوانید بیشترین سود را از آن ببرید. ایده‌هایتان در رابطه با تصدی با افراد مختلف توسط برند‌ها و نحوه ارتباط با اکانت‌های دیگر را برایمان بفرستید و در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر مشتاق هستید در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید همین حالا در خبرنامه بلاگ‌اد  عضو شوید

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۵۷
  • فرزاد هاتفی

نقش شبکه های اجتماعی برای رونق روابط سازمانی

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶ ق.ظ

برای تمام شرکت‌ها، حفظ و نگهداری یک تصویر عمومی مثبت در میان مخاطبین نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت است. اینجاست که رسانه‌های اجتماعی وارد کار می‌شوند و نقش مهمی را در  این راستا ایفا خواهند کرد. در حال حاضر تقریبا اکثر کسب‌و‌کارها با این رسانه‌ها در ارتباط هستند و به صورتی درگیر آنها شده‌اند .اما سوال اینجاست که این رسانه‌ها چه نقشی در آینده روابط عمومی ایفا خواهند کرد؟

تماس مستقیم و بدون واسطه با مخاطبین

رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند تا مصرف‌کنندگان به طور مداوم با روابط عمومی شرکت‌ها در تماس  باشند و البته مهم نیست در چه زمانی از شبانه روز این روابط برقرار می‌شود. وجود رسانه‌های اجتماعی باعث شده که هیچ وقت این ارتباط میان مصرف‌کنندگان و کمپانی‌ها  قطع نشود. اما این که چگونه تعامل سازنده میان مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها بوجود بیایید، بستگی به توانمندی روابط عمومی آن شرکت دارد.

به منظور حفظ یک تصویر عمومی مثبت، روابط عمومی هر شرکت میبایست راه‌حل‌های مناسبی داشته باشد تا بتواند با هرگونه مشکل به صورت خاص و موردی برخورد کنند. در میان مدل‌های مختلف برقراری ارتباط، باید بهترین راهکار برای وارد بازی شدن انتخاب شود و مسئول روابط عمومی باید فهم درستی از کانال‌های ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم مانند وبلاگ، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب داشته باشد و بتواند از بهترین راه بیشترین مخاطب را به دست بیاورد.

اگر مشتاق هستید در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید همین حالا در خبرنامه  بلاگ‌اد عضو شوید

دسترسی آسان به اطلاعات

با توجه به دسترسی آسان و ارزان مخاطبین به شبکه‌های اجتماعی ، این آسانترین راه برای روابط عمومی است تا به اطلاعات بازار هدف دست یابد و بدین ترتیب از سلیقه مخاطبین و انتظارات انها باخبر شوند و بعد از تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات، فرصت‌های جدیدی را برای مخاطبینی فراهم کنند که قبلا از سلیقه انها بی‌خبر بودند. علاوه بر این اشترک‌گذاری اطلاعات برای روابط عمومی، به مراتب بازخورد بهتری در زمینه معرفی برند و محصولات به بازار هدف را انجام می‌دهد و همین‌طور برای مخاطبین آسان‌ترین راه ممکن را ایجاد می‌کند تا اطلاعات لازم را کسب نمایند. نه تنها این اطلاعات به راحتی در اختیار روابط عمومی قرار می‌گیرد، بلکه به راحتی می‌توان دسترسی به این اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان برای شما ممکن شود و به یک منبع اصلی برای ترویج پوشش رسانه‌ای بالقوه، برای دیگر برندها نیز تبدیل شود.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۵۶
  • فرزاد هاتفی

به کاربران سایت تان اهمیت دهید

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵ ق.ظ


اکثر افرادی که یک وب‌سایت دارند، گمان می‌کنند که همیشه درست‌ترین تصمیمات را برای وب‌سایت خود می‌گیرند. در صورتی که همواره اصولی برای رابط کاربری وب‌سایت‌ها وجود دارد تا صاحبان وب‌سایت‌ها بتوانند با رعایت آنها، مخاطب خود را راضی نگه دارند. در ادامه به توضیح  چند کار می‌پردازیم که باعث نفرت کاربران از وبسایت شما می‌شود و نرخ خروج از سایت را بالا می‌برد.

پخش موسیقی هنگام ورود کاربران به وب‌سایت شما
هیچ چیز آزار دهنده‌تر از این نیست که برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود، وارد وب‌سایت بشوید و همزمان با ورود شما یک موسیقی ناهنجار پخش شود.

صفحه ناقص “تماس با ما
برای داشتن صفحه “تماس با ما” خوب، باید طوری صفحه را طراحی کنید تا کاربر برای بدست آوردن آدرس ایمیل شما، نیازی به جست‌وجو در بالا و پایین صفحه پیدا نکند.

قرار ندادن لینک شبکه های اجتماعی
امروزه قرار دادن لینک شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر باعث بوجود آمدن اعتماد بین شما و کاربرانتان می‌شود. بحث اعتماد را کنار بگذاریم، این لینک‌ها به شدت در میزان درگیری مخاطبان شما در فضای رسانه‌ای کمپانیتان، تاثیر مثبت می‌گذارد.

نداشتن نسخه موبایل
اکثر مردم در تمام نقاط دنیا از وقت هایی بیکاری خود استفاده می‌کنند و با موبایل و تبلت به سراغ وبسایت‌های خبری و تولید محتوا می‌روند.نداشتن نسخه موبایل باعث افت ترافیک شما خواهد شد.

استفاده از عکس های تکراری
استفاده از عکس بسیار مفید و تاثیر گذار هست، پس استفاده از عکس و تصویر واقعی که خود شما تولید کرده‌اید حتی برای تجربه کاربری بسیار موثر هست.

استفاده از تبلیغات پاپ آپ
یکی از منفورترین روش های کسب درآمد و تبلیغات، استفاده از پاپ اپ هست که باعث کاهش ترافیک وبسایت شما خواهد شد.

استفاده از تیتر و متنی که با هم هماهنگی محتوایی ندارند
تیتر پستی که تعیین می‌کنید در جستجو کاربران تاثیر دارد و زمانی که کاربری با تیتر شما وارد وبسایت میشوند و با متنی که با تیتر مرتبت نیست رو به رو میشود، قطعا اخرین بار است که وارد وبسایت شما شده است.

همواره موارد دیگری هستند که روی رفتار مخاطب نسبت به وب‌سایت شما تاثیر می‌گذارند و باید در نظر داشته باشید که با رعایت آنها می‌توانید شرایط بهتری برای آنها ایجاد کنید.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۵۵
  • فرزاد هاتفی

مقاله با موضوع رابط کاربری و ارزش تجربه کاربری برای سایت

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ق.ظ

تجربه کاربری، احساسات کاربر هنگام برخورد با یک محصول، سرویس یا سیستم است. تجربه کاربری، جنبه های تجربی، موثر، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و محصول را برجسته می‌کند و درک کاربر از جنبه‌های کاربردی سیستم مانند کاربردپذیری، سهولت استفاده و بهره‌وری را شامل می‌شود. این تجربه یک مفهوم ذهنی است؛ چرا که درباره درک و اندیشه شخصی کاربر با توجه به سیستم بوجود می‌آید. تجربه کاربری خوب، ابتدا باید نیازهای کاربر را بطور دقیق رفع کند، بدون آنکه مایه زحمت او شود. پس از آن، باید سادگی و ظرافت نیز در نظر گرفته شود تا کاربر از داشتن و استفاده از محصول یا سرویس لذت ببرد.

آنچه در این پست‌ها می‌خوانید، نمونه‌ای از نتایج تست کاربردپذیری است که روی وب‌سایت‌های فعال و شناخته شده‌ی ایران در فضای تجارت الکترونیک اجرا شده.

  1. قسمت اول ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک
  2. قسمت دوم ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک
  3. قسمت سوم ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک

 

یکی از معیارهای سنجش کیفیت تجربه کاربری یک سیستم، میزان کاربردپذیری آن سیستم است. کاربردپذیری یک مفهوم کیفی است و به این مساله اشاره دارد که کارکرد با یک سیستم یا محصول تا چه میزان برای کاربر ساده است. کاربر در برخورد با سیستم چقدر راحت، سریع و موثر می‌تواند هدف خود را دنبال کند و کار خود را با رضایت و به سادگی به پایان برساند، همچنین امکانات سایت تا چه میزان نیازهای کاربر را پوشش داده است.

در صورتی که مشکلات کاربردپذیری رفع نشوند، منجر به ایجاد تجربه‌ای ناخوشایند برای کاربر حین استفاده از محصول خواهد شد. یکی از روش‌های شناسایی این مشکلات، تست کاربردپذیری است. شاید  کنجکاو باشید که این تست به چه صورت انجام می‌شود. در پاسخ باید گفت که ابتدا از بین کاربران هدف سیستم، افرادی را انتخاب نموده و سپس از طریق سناریوهای طراحی شده از افراد خواسته می‌شود کارهایی را با سیستم انجام دهند. از طریق مشاهده نحوه کارکرد کاربران با سیستم و دریافت نظرات آن‌ها می‌توان مشکلات و نقاط ضعف سیستم را تشخیص داده و تغییراتی را بر اساس آن برای دستیابی به تاثیرات مطلوب در سیستم اعمال کرد.

در این سری از پست‌ها، چند نمونه از نتایجی که از انجام تست کاربردپذیری روی وب سایت‌های فعال و  شناخته شده ایران در فضای تجارت الکترونیک استخراج شده را با شما به اشتراک می گذارم.

 

 ۱. نسل آینده قادر به کار کردن با کیبورد نخواهد بود

نسل جدید معمولا استفاده از اینترنت را با گوشی هوشمند، تبلت و دستگاه‌هایی از این دست شروع می‌کنند؛ ابزارهایی که فاقد کیبورد (فیزیکی) هستند. بنابراین باید در نظر داشت که این افراد به سختی با کیبورد کار خواهند کرد. این نکته نشان می‌دهد که در طراحی‌های آینده، باید توجه بیشتری به ابزارهای هوشمند داشت و طراحی به شکلی صورت پذیرد که برای کاربران جدید نیز راحت و دلپذیر باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن اینکه کار با کیبورد برای بسیاری از نوجوانان و برخی از کاربران موبایل و تبلت ساده نیست، می‌توان برای این نوع کاربران حین طراحی تمهیداتی در نظر گرفت تا تجربه بهتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

۲. محتوای بصری در تجارت الکترونیک حیاتی است

در حین اجرای تست‌های کاربردپذیری سرآوا، به این نتیجه رسیدیم که ارائه‌ی تصاویر واضح، گویا و واقع‌گرایانه و در نهایت زیبا برای محصولات، نقش مهمی در تجربه کاربر داشته و با رعایت آن می‌توان شاهد افزایش اعتماد، جلب توجه کاربران و در نتیجه افزایش فروش بود. ارائه اطلاعات کافی به کاربر از طریق تصویر کمک می‌کند تا کاربر بداند قرار است چه چیزی را از مأمور پست تحویل بگیرد، یا اطمینان حاصل کند آنچه که در آستانه خریدش است، دقیقا همان چیزیست که در صدد خرید آن بوده.

 

1-1

 

شرح تصویر مرتبط با تجربه کاربری: چالشی که فروشگاه‌های اینترنتی با آن مواجه هستند نبود امکان لمس محصول و بررسی کلیه جوانب آن است. در خرید اینترنتی، تنها راه ارتباط کاربر با محصولی که قصد خرید آن را دارد، تصویر و توضیحات آن است. در حالی که در فروشگاه‌های سطح شهر امکان لمس، تست و بررسی محصول از نزدیک وجود دارد, عکسی کوچک، تار و غیرواقعی از محصول او را مجاب به یک خرید میلیونی نخواهد کرد. کاربر توقع دارد چیزی را که قرار است بابتش هزینه بپردازد را، دست کم درست و واضح ببیند.

1-2

شرح تصویر: کاربر با دیدن عکس‌های مختلف و بزرگ در وبسایت دیجی‌کالا حس بهتری نسبت به انتخابش دارد.

به کاربر اجازه دهید تصاویر بزرگ و باکیفیتی از محصول ببیند؛ در صورت امکان اجازه بدهید روی تصویر بزرگنمایی (Zoom) کند. این قابلیت باعث می‌شود کاربر احساس کند که شما قابل اعتماد هستید، چون چیزی را در مورد ظاهر محصول از او پنهان نمی‌کنید .همچنین سعی کنید تعداد کافی عکس از محصول در دسترس کاربر قرار دهید. کاربر توقع دارد بیش از فقط یکی-دو تصویر از کالای مورد نظرش ببیند. بنابراین این امکان را مهیا کنید که شخص، آنچه قرار است بخرد را از زوایای مختلف مشاهده کند. اگر لازم است، شرایطی فراهم کنید که بتواند تصوری از اندازه واقعی محصول پیدا کند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۵۱
  • فرزاد هاتفی

چند پیشنهاد برای رابط کاربری بهتر در وب

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸ ق.ظ


برای داشتن یک طراحی ظاهری مناسب، اولین قدم انتخاب فونت مناسب است. با توجه به کمبود فونت‌های فارسی (نسبت به زبان انگلیسی)، با انتخاب‌های محدودی در این بخش مواجه هستیم که فرآیند انتخاب قلم را نیازمند دقت بیشتری خواهد کرد. هر فونت حال و هوای خاص خود را دارد (رسمی، صمیمی، محاوره‌ای و…) که باید با توجه به مخاطب، نوع گفتمان و فضای استفاده، دست به انتخاب زد.

به احتمال زیاد شما هم در وبلاگ‌ها و کتاب‌های مختلف، مطالبی در مورد برخورد اول بازدیدکننده با وب‌سایت‌ها خوانده‌اید. در بسیاری از منابع گفته شده که شما تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا بازدیدکننده را راضی به ماندن در وب‌سایت کنید”. در جایی که کاربر، گزینه‌های مختلفی برای مقایسه و خرید داشته باشد شاید این جمله درست باشد اما این نظریه در تمامی موارد صحیح نیست. بعنوان نمونه، کاربران ایرانی را در نظر بگیرید که گزینه‌های زیادی برای خرید آنلاین ندارند و بر همین اساس احتمال دارد که حتی تا چند دقیقه در وب‌سایت شما گشت بزنند. در هر حالت، تصور ذهنی مشتریان در این برخورد اولیه بسیار مهم است و بعد این چند دقیقه‌ی اول، نه تنها در مورد ماندن یا نماندن در وب‌سایت شما تصمیم می‌گیرند، بلکه تصور و تجربه کاربری در مورد برند شما نیز شکل می‌گیرد. 

موارد زیادی روی شکل گرفتن این تصور اولیه تاثیر می‌گذارند که یکی از آن‌ها به روز بودن اطلاعات و محتوای وب‌سایت شماست. البته این تنها به معنای اضافه کردن آخرین محصولات به وب‌سایت برای ایجاد احساس به روز بودن در کاربر نیست. هیچگاه کاربر را دست کم نگیرید؛ کاربران شما افرادی خوش سلیقه، به‌روز و مدرن هستند که هر روزه با سایت‌ها و اپلیکشن‌های بسیاری سر و کار دارند. نوع فونتی که استفاده می‌کنید، عکس‌هایی که قرار داده‌اید، جملات و کلماتی که به کار برده‌اید، همه و همه جزء عواملی هستند که بر شکل گیری این تصور اولیه روی کاربر تاثیر می‌گذارند. 

در آزمون‌هایی که برای استخراج گزارش کاربردپذیر وب‌سایت‌های تجارت‌الکترونیک انجام گرفت، مشخص شد که برداشت کاربر از وب‌سایت شما فقط محدود به همان برخورد اول نیست، بلکه هرگونه تناقض در برقراری ارتباط با کاربر این تصور را در وی بوجود می‌آورد که تنها ۲ یا ۳ نفره و در اوقات فراغت خود در حال کار بر روی این وب‌سایت هستید؛ تصوری غیرحرفه‌ای که مسلما دوست ندارید به کاربران‌تان القا کنید. 

در ۱۰ قانون ابتکاری معماری اطلاعات، «اعتبار» یکی از اجزای اصلی برای کاربردپذیری محصول شماست. بر اساس تست‌های انجام شده برای گزارش کاربردپذیری تجارت الکترونیک نیز نداشتن ظاهری خوب و وجود اطلاعات متناقض، حتی اگر منجر به ترک سایت از سوی کاربران نشود، بسیاری از آن‌ها را در ادامه کار با سایت و ثبت سفارش خرید با تردید جدی مواجه می‌کند. 

از فونت مناسب برای محصولتان استفاده کنید

یکی از عواملی که تاثیر قابل توجهی تجربه کاربری بر ذهنیت کاربران طی برخورد اول با وب‌سایت دارد، عدم استفاده از فونت مناسب است. تایپوگرافی بخشی از طراحی رابط کاربری به شمار می‌رود که معمولاً به آن توجه کافی نمی‌شود. انتخاب فونت متناسب با محتوا و نوع گفتمان (Voice & Tone) و استفاده‌ی درست از آن (سایز، رنگ مناسب، فاصله‌بین خطوط و…) کمک قابل توجهی به ارتباط بهتر کاربر با محصول شما خواهد کرد. 

در میان افرادی که در تست‌های کاربردپذیری شرکت کرده‌اند، در مواردی دیده شد که اعتبار و سطح کیفیت خدمات یک وبسایت را با توجه به ظاهر آن ارزیابی می‌کنند، جالب آنکه فونت و تایپوگرافی جزء مسائلی بوده که به آن توجه زیادی میشد.

در بخشی از این آزمایش، از کاربران خواسته شد که پس از باز شدن وب‌سایت‌های مختلف و حرکت در رابط کاربری آن‌ها، حس خود از تعامل با هر بخش را گزارش کنند. یکی از کاربران حاضر در تست، با باز شدن سایت چاره و گشتن در صفحه اول آن، در اولین نظر به مساله فونت پرداخت: “فونت این سایت، احساس سایت‌های زرد را منتقل می‌کند”. جمله‌ای که بی‌تردید نشان از خدشه‌دار شدن اعتبار «چاره» در ذهن این کاربر دارد.

به علت نایاب بودن قلم‌های فارسی استاندارد، یکی از پراستفاده‌ترین فونت‌ها در وب‌سایت‌های فارسی که بالاترین خوانایی را نیز دارد فونت تهما (Tahoma) به شمار می‌رود. این در حالی است که استفاده‌ی بیش از حد از این قلم در سایت‌های متعدد، باعث ایجاد ذهنیت منفی و القای حس نبود اصالت در کاربر می‌شود.

 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۴۸
  • فرزاد هاتفی