دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

تیرآهن برای استفاده در ساختمان سازی استفاده شده است

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۱۱ ب.ظ

آهن یکی از پرکاربرد ترین فلزات در جهان محسوب میشود.قیمت جهانی سنگ آهن بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن تعیین میشود.همچنین قیمت آهن به دلیل تاثیر زیاد آن بر قیمت مسکن از مسائل حائز اهمیت در کشور است. 

به طور کلی عوامل زیادی در قیمت محصولات فولادی تاثیر گذار هستند.یکی از مهمترین عوامل افزایش یا کاهش نرخ ارز است. به خصوص در سالهای اخیر نرخ دلار که با نوسانات زیادی روبه رو بوده است،تاثیر زیادی در نوسانات قیمت آهن داشته است، به طوری که کنترل روزانه و ساعتی تغییرات قیمت ارز جزو امور روزانه و بدیهی فعالان بازار آهن شده است یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار،نرخ جهانی فولاد است که به صورت مستقیم بر بازار آهن در کشور تاثیرگذار نیست چرا که باید در نرخ ارز ضرب شود.

 موجودی بنادر کشورهای صادر کننده سنگ آهن تاثیر زیادی بر قیمت آهن دارد به طوری که رشد آن قیمت سنگ آهن را کاهش میدهد.موجودی انبارهای فولادسازان نیز تاثیر غیر مستقیم بر بازار سنگ آهن خواهد داشت. همچنین پارامترهای متعدد دیگری مانند شاخص تولید ناخالص داخلی،قیمت های نفت خام، آلومینیوم، طلا،نرخ بهره،نرخ تورم،ارزش سهام و میزان تولید آهن در نوسانات نرخ آهن تاثیر گذار هستند. آلیاژها را با توجه به فلز پایه‌شان به دو دستهٔ آهنی و غیرآهنی تقسیم می‌کنند. آلیاژهای آهنی، آلیاژهایی هستند که فلز پایه در آن‌ها آهن است. 

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فولاد اشاره کرد. در مقابل، تمام آلیاژهایی که فلز پایه در آن‌ها، فلزی غیر از آهن است، آلیاژهای غیرآهنی خوانده می‌شود. فلز پایه در این آلیاژها آهن است. بسته به میزان کربن ترکیب شده در آن، به دو دسته فولادها و چدنها تقسیم می‌شوند.وجود کمتر از ۲ درصد تا ۰٫۰۲ کربن در آهن، فولاد را به وجود می‌آورد. اضافه کردن عناصر دیگر غیر از کربن، هرکدام خواص متفاوتی به فولاد می‌دهد.

 منگنز سبب سختی فولاد، نیکل باعث جلوگیری از خوردگی فولاد، تنگستن باعث محکمی و وجود کروم و نیکل سبب ضدزنگ شدن فولاد می‌شود. آهن ورزیده نیز آلیاژی است با کربن کم که در ساختن میخ پرچ، لوله آب، زنجیر و غیره به کار می‌رود.وجود بیش از ۲ تا ۶ درصد کربن در آهن، تشکیل چدن می‌دهد.

 آلیاژ و قیمت آهن

 فلز پایه در این آلیاژها، فلزی غیر از آهن است. مفرغ، برنج و بسیاری آلیاژهایی که می‌شناسیم، آلیاژهای غیرآهنی هستند. امروزه بیشتر چیزهای فلزی که استفاده می‌کنیم از آلیاژها ساخته شده‌اند. کمتر اتفاق می‌افتد که از فلزات به شکل خالص استفاده شوند. 

محصولات کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می‌باشند. بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می‌باشد. به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می‌گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. البته نوع این فلز که در نظر گرفته باید توجه داشت که قیمت تیرآهن اصفهان نسبت به بقیه مناطق متفاوت باشد.

۲ – استاندارد INP

تیرآهن هایی که بر اساس این استاندارد تهیه تولید می‌شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه می‌باشند. مشخصه بارز آن ؛ نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می‌باشد، به طوری که اگر از سر تیرآهن به دقت به آن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بال‌ها مشاهده خواهید نمود.

انواع تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار ایران در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران موجود می‌باشد. تیرآهن‌های IPE وارداتی بیشتر مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و همچنین کشور کره می‌باشد . البته تیرآهن IPE کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود است، ولی از آنجایی که این دو کشور از هر دو نوع استاندارد تیرآهن تولید نموده‌اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل شده و بسیار پیش آمده که پس از خرید و تخلیه کالا در محل ساخت و یا بدتر از این، پس از نیمه ساخت متوجه شده‌اند که تیرآهن‌های مورد استفاده آن‌ها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه آن‌ها بر اساس IPE طراحی شده و دچار ضرر و زیان می‌گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحی شده باشد عکس این قضیه نیز صدق می‌نماید.

  • فرزاد هاتفی