دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

مقاله با موضوع رابط کاربری و ارزش تجربه کاربری برای سایت

فرزاد هاتفی | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ق.ظ

تجربه کاربری، احساسات کاربر هنگام برخورد با یک محصول، سرویس یا سیستم است. تجربه کاربری، جنبه های تجربی، موثر، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و محصول را برجسته می‌کند و درک کاربر از جنبه‌های کاربردی سیستم مانند کاربردپذیری، سهولت استفاده و بهره‌وری را شامل می‌شود. این تجربه یک مفهوم ذهنی است؛ چرا که درباره درک و اندیشه شخصی کاربر با توجه به سیستم بوجود می‌آید. تجربه کاربری خوب، ابتدا باید نیازهای کاربر را بطور دقیق رفع کند، بدون آنکه مایه زحمت او شود. پس از آن، باید سادگی و ظرافت نیز در نظر گرفته شود تا کاربر از داشتن و استفاده از محصول یا سرویس لذت ببرد.

آنچه در این پست‌ها می‌خوانید، نمونه‌ای از نتایج تست کاربردپذیری است که روی وب‌سایت‌های فعال و شناخته شده‌ی ایران در فضای تجارت الکترونیک اجرا شده.

  1. قسمت اول ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک
  2. قسمت دوم ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک
  3. قسمت سوم ۷ قانون طلایی کاربردپذیری در تجارت الکترونیک

 

یکی از معیارهای سنجش کیفیت تجربه کاربری یک سیستم، میزان کاربردپذیری آن سیستم است. کاربردپذیری یک مفهوم کیفی است و به این مساله اشاره دارد که کارکرد با یک سیستم یا محصول تا چه میزان برای کاربر ساده است. کاربر در برخورد با سیستم چقدر راحت، سریع و موثر می‌تواند هدف خود را دنبال کند و کار خود را با رضایت و به سادگی به پایان برساند، همچنین امکانات سایت تا چه میزان نیازهای کاربر را پوشش داده است.

در صورتی که مشکلات کاربردپذیری رفع نشوند، منجر به ایجاد تجربه‌ای ناخوشایند برای کاربر حین استفاده از محصول خواهد شد. یکی از روش‌های شناسایی این مشکلات، تست کاربردپذیری است. شاید  کنجکاو باشید که این تست به چه صورت انجام می‌شود. در پاسخ باید گفت که ابتدا از بین کاربران هدف سیستم، افرادی را انتخاب نموده و سپس از طریق سناریوهای طراحی شده از افراد خواسته می‌شود کارهایی را با سیستم انجام دهند. از طریق مشاهده نحوه کارکرد کاربران با سیستم و دریافت نظرات آن‌ها می‌توان مشکلات و نقاط ضعف سیستم را تشخیص داده و تغییراتی را بر اساس آن برای دستیابی به تاثیرات مطلوب در سیستم اعمال کرد.

در این سری از پست‌ها، چند نمونه از نتایجی که از انجام تست کاربردپذیری روی وب سایت‌های فعال و  شناخته شده ایران در فضای تجارت الکترونیک استخراج شده را با شما به اشتراک می گذارم.

 

 ۱. نسل آینده قادر به کار کردن با کیبورد نخواهد بود

نسل جدید معمولا استفاده از اینترنت را با گوشی هوشمند، تبلت و دستگاه‌هایی از این دست شروع می‌کنند؛ ابزارهایی که فاقد کیبورد (فیزیکی) هستند. بنابراین باید در نظر داشت که این افراد به سختی با کیبورد کار خواهند کرد. این نکته نشان می‌دهد که در طراحی‌های آینده، باید توجه بیشتری به ابزارهای هوشمند داشت و طراحی به شکلی صورت پذیرد که برای کاربران جدید نیز راحت و دلپذیر باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن اینکه کار با کیبورد برای بسیاری از نوجوانان و برخی از کاربران موبایل و تبلت ساده نیست، می‌توان برای این نوع کاربران حین طراحی تمهیداتی در نظر گرفت تا تجربه بهتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

۲. محتوای بصری در تجارت الکترونیک حیاتی است

در حین اجرای تست‌های کاربردپذیری سرآوا، به این نتیجه رسیدیم که ارائه‌ی تصاویر واضح، گویا و واقع‌گرایانه و در نهایت زیبا برای محصولات، نقش مهمی در تجربه کاربر داشته و با رعایت آن می‌توان شاهد افزایش اعتماد، جلب توجه کاربران و در نتیجه افزایش فروش بود. ارائه اطلاعات کافی به کاربر از طریق تصویر کمک می‌کند تا کاربر بداند قرار است چه چیزی را از مأمور پست تحویل بگیرد، یا اطمینان حاصل کند آنچه که در آستانه خریدش است، دقیقا همان چیزیست که در صدد خرید آن بوده.

 

1-1

 

شرح تصویر مرتبط با تجربه کاربری: چالشی که فروشگاه‌های اینترنتی با آن مواجه هستند نبود امکان لمس محصول و بررسی کلیه جوانب آن است. در خرید اینترنتی، تنها راه ارتباط کاربر با محصولی که قصد خرید آن را دارد، تصویر و توضیحات آن است. در حالی که در فروشگاه‌های سطح شهر امکان لمس، تست و بررسی محصول از نزدیک وجود دارد, عکسی کوچک، تار و غیرواقعی از محصول او را مجاب به یک خرید میلیونی نخواهد کرد. کاربر توقع دارد چیزی را که قرار است بابتش هزینه بپردازد را، دست کم درست و واضح ببیند.

1-2

شرح تصویر: کاربر با دیدن عکس‌های مختلف و بزرگ در وبسایت دیجی‌کالا حس بهتری نسبت به انتخابش دارد.

به کاربر اجازه دهید تصاویر بزرگ و باکیفیتی از محصول ببیند؛ در صورت امکان اجازه بدهید روی تصویر بزرگنمایی (Zoom) کند. این قابلیت باعث می‌شود کاربر احساس کند که شما قابل اعتماد هستید، چون چیزی را در مورد ظاهر محصول از او پنهان نمی‌کنید .همچنین سعی کنید تعداد کافی عکس از محصول در دسترس کاربر قرار دهید. کاربر توقع دارد بیش از فقط یکی-دو تصویر از کالای مورد نظرش ببیند. بنابراین این امکان را مهیا کنید که شخص، آنچه قرار است بخرد را از زوایای مختلف مشاهده کند. اگر لازم است، شرایطی فراهم کنید که بتواند تصوری از اندازه واقعی محصول پیدا کند .

  • فرزاد هاتفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی