دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

آشنایی با تعریف اولیه امنیت شبکه های کامیپوتری

فرزاد هاتفی | جمعه, ۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۳۷ ب.ظ


اگر در دنیای کامپیوتر ویروس و نرم افزارهای مخربی مشابه آن وجود دارد ، بدون شک شبکه مناسب ترین محیط کشت برای ویروسها و سایر نرم افزارهای مخرب است ، با آب و غذا و نور و دمای مناسب است.هر شبکه از اتصال چندین کامپیوتر به وجود می آید . البته این بدان معنی نیست که هیچ راهی برای مقابله با سرقت ها و سوء استفاده های هکرها و سارقان هویت وجود ندارد. اگر تمامی موارد پیش آمده را بررسی کنیم ، متوجه خواهیم شد که در بیش از نیمی از این تبهکاریهای اینترنتی ، بی دقتی کاربران در رعایت امنیت شبکه و عدم توجه به مسائل امنیتی عامل اصلی بوده است. در اینجا قصد داریم چند نکته کوچک اما بسیار مهم را برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بازگو کنیم.اینترنت یک شبکه بسیار بزرگ است که از اتصال میلیونها کامپیوتر به وجود آمده . اتصال برخی از این کامپیوترها به صورت دائم و اتصال بسیاری از کامپیوترهای دیگر (کاربران اینترنت ) موقتی است .

هکر (Hacker) در معنای لغوی به فردی گفته می شود که با ابزار به ساخت لوازم خانه (میز، مبل و...) می پردازد. اما امروزه این اصطلاح بیشتر به افرادی اطلاق می شود که علاقمند به کشف رمز و راز برنامه های مختلف نصب شده روی کامپیوترها می باشند تا به این وسیله دانش و توانایی خود را بالا ببرند. اینگونه افراد معمولاً دانش زیادی ازشیوه کار کامپیوتر و سیستم های شبکه ای دارند و اغلب بطور غیر مجاز سعی در ورود به سیستم های اطلاعاتی یا کامپیوتر های شخصی افراد می کنند.

امنیت دروازه ارتباطی در شبکه را جدی بگیرید. لیه فایلها و اطلاعات مهم شرکت باید در قسمتی از کامپیوترها قرار داده شود که دارای دسترسی طبقه بندی شده باشد و به هیچ وجه از پوشه های مشترک نباشد .
- از پارتیشن بندی NTFS استفاده نمایید و پوشه های مهم را رمزنگاری کنید ( با کلیک راست بر روی آنها و علامت زدن گزینه Encrypt Contents To Secure Data از قسمت Advanced ) نکته مهم این است که بدانید اطلاعاتی که به این طریق رمزنگاری شده باشند فقط و فقط بر روی همان کامپیوتر و از طریق همان اکانت کاربری قابل مشاهده هستند . بنابراین باید جهت امنیت شبکه قبل از انتقال به کامپیوترهای دیگر از حالت رمزنگاری خارج شوند تا قابل استفاده برای سایرین باشند .از یکی از شرکت هایی که ارائه دهنده راهکارهای امنیتی هستند بخواهید که دروزاه ورود کاربران از راه دور به شبکه شرکت را بدقت تحلیل کنند و جوانب امنیتی لازم را در آن اعمال کنند.

سایتها و سرورهای معتبر در سراسر جهان از ابزار SSL به صورت گسترده استفاده می کنند. SSL به برنامه کاربردی اجازه اعتبار سنجی و کدگذاری کردن ارتباطات در طول شبکه را می دهند. برنامه کاربردی که به حفاظت نیاز داشته باشد باید از SSL استفاده کند تا همه فایل ها - بسته ها و داده هایی که در طول شبکه فرستاده می شوند را کدگذاری کند و اطلاعات را به پشته TCP/IP منتقل نماید. SSL می تواند یک راه اعتبارسنجی سرور به سرور را تهیه کند و هم می تواند اعتبارسنجی هم سرور و هم کلاینت مثل کامپیوتر شما را با تأمین اینکه هر دو طرف شناسنامه دیجیتالی را شناسایی کرده اند حمایت کند. حتی ممکن است آنها پیشنهاد دهند که کاربران همگی از طریق کانالهای VPN به شبکه متصل شوند که در اینصورت باید این کار انجام شود.

اخیراً حتی کلاهبردارهای پیشرفته‌تری ظهورکرده‌اند که کاربران را بیشتر به دردسر می‌اندازند. شرکت‌هایی مجازی به نشانی مثلا ‌‌unsubscribenow.org ادعا می‌کنند که با ارسال نام و آدرس ایمیل شما به هرزنامه‌فرستان، اسم شما را از فهرست آن‌ها پاک خواهند کرد. در مقابل این سرویس هم مبلغی هر چند ناچیز (مثلاً سالی بیست‌دلار) از شما می‌گیرند. این شرکت‌ها با این که مشخصات و آدرس دفتر خود را داده‌اند، معلوم است که چنین آدرسی وجود ندارد و وقتی با آن‌ها تماس می‌گیرید، هیچ کس پاسخ نمی‌دهد. حتی وقتی به آدرسی که خودشان معرفی کرده‌اند ایمیل می‌فرستید، برگشت می‌خورد.‌

  • فرزاد هاتفی