دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

دانلود برنامه و مقالات روز

دانلود انواع نرم افزار های روز دنیا

ریکاوری و بازیابی اطلاعات از هارد دیسک و مموری کارت

فرزاد هاتفی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۵ ب.ظ
http://www.sarzamindownload.com/upload_chs1/image/93/02/Cloud_Storage.jpg
اطلاعاتی که بر روی کامپیوتر توسط عواملی مانند صدمات سخت افزاری، پاک کردن و فرمت کردن از بین می روند، لزوماً غیر قابل دسترس محسوب نمی شوند. غیر قابل دسترس بودن اطلاعات بدین معناست که سیستم عامل دیگر به آنها دسترسی ندارد.تحقیقات نشان می دهند که صدمات سخت افزاری با ۴۴% بیشترین سهم را در پاک شدن و گم شدن اطلاعات دارند. سایر علتها به ترتیب عبارتند از: ۳۲% به کار گیری فرامین اشتباه توسط کاربر، ۱۴% خطاهای برنامه و ۷% ویروس های کامپیوتری.
‌وقتی با فشردن کلید DELETE فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌کنیم، ویندوز با ارسال آن به RECYCLE BIN یا همان سطل آشغال، امکان بازگردانی و ذخیره مجدد فایل یا پوشه پاک شده را همچنان حفظ می‌کند. اما زمانی که فایل‌های انتقال یافته به سطل آشغال را حذف می‌کنیم یا زمانی که با استفاده از کلید میانبر SHIFT+ DELETE فایل‌ها را به طور مستقیم و بدون انتقال به سطل آشغال پاک می‌کنیم، ویندوز دیگر قادر به بازیابی و بازگردانی فایل‌های پاک شده نیست! این عدم توانایی ویندوز توسط برخی کاربران به معنای حذف کامل فایل تلقی می‌شود، اما در حقیقت این طور نیست. در این‌‌گونه مواقع برخی کاربران فایل‌های پاک شده را کلاً از دست رفته تلقی می‌کنند. برخی دیگر از کاربران، از امکان بازیابی فایل‌ها آگاهند، اما آن را کاری بسیار حرفه‌ای، وقت‌گیر و دور از حد توان خود می‌دانند. با این حال عده‌ای دیگر می‌دانند که نرم‌افزارهای متنوع و گوناگونی وجود دارند که کاربران سطوح مختلف، حتی کاربران مبتدی را قادر می‌سازند بسیاری از اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی کنندکارت حافظه دوربین خود را درون کارت خوان کامپیوتر قرار می دهید، اما عکس هایتان را پیدا نمی کنید. ویندوز مایکروسافت ،‌نرم افزار ویرایش تصاویر، و برنامه کمکی بازگرداندن فایل های پاک شده نیز آنها را ردیابی نمی کنند. با این حال نگران نباشید. اغلب عکس های گم شده را می توان با روش صحیح و ابزار مناسب بازیابی کرد. اگر فکر می کنید مشکلی در کارت حافظه شما وجود دارد، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید. اگر pc قادر به خواندن این کارت نیست ،‌اگر مموری کارت یا کارت حافظه باید ۵۰ عکس را در خود حفظ کند،‌اما تنها ۳۸ عکس در آن دیده می شود، و اگر به نظر می رسد برخی عکس ها پاک شده اند، یا عکس ها برروی صفحه نمایش LCD دوربین شما به صورت نامقبول دیده می شوند، احتمال دارد مشکلی در کارت حافظه وجود داشته باشد.برقراری پارامترهای نمایشی و ارتباطی در مجموعه: که چهار مقوله باید به عنوان مهم ترین اهداف مدنظر طراحان سیستمهای بازیابی اطلاعات قرار گیرند: بهینه سازی انتخاب واژکان جستجو توسط کاربران، بهینه سازی فرمول جستجوی کاربران، بهینه سازی تعداد رکوردهای بازیابی شده، بهینه سازی ضریب دقت و بازیابی یا بهینه سازی کلی بازیابی اطلاعات.
در نهایت باید این نکته را خاطرنشان کرد که جستجوگران باتجربه و متخصصان بازیابی این نکته را میدانند که جستجو مستلزم صرف وقت و هزینه است و در این مسیر باید با اصلاح، بازنویسی و تکرار چرخه جستجو به نتایج دلخواه دست یافت.
دریافت کلید عمومی افرادی که قصد ارسال اطلاعات رمز شده برای آنان را داریم. در صورت انتخاب کلید عمومی از یک حلقه کلید عمومی، می بایست به منظور تائید اثرانگشت صاحب کلید با وی تماس گرفته شود. با استفاده از کلیدعمومی دریافت کننده پیام، می بایست اطلاعات را رمز نمود. اکثر برنامه های ارسال email دارای پتانسیل لازم به منظور انجام عملیات فوق می باشند. دریافت کننده یک پیام رمز شده با استفاده از کلید خصوصی خود اقدام به رمزگشایی پیام می نماید.
ویندوز امکان خواندن و پاک کردن سریع تصاویر را فراهم می سازد. اما به دلیل تفاوت های موجود بین مموری کارت و هارد دیسک pc و کارت های Flash Memory ، این سیستم عامل قادر به بازیابی تصاویر نیست. می توانید این کارت ها را با استفاده از ویندوز فرمت کنید. با این حال بهتر است این کار را از طریق برنامه Format موجود در دوربین انجام دهید. FMها ، در بسیاری از بخش های ذخیره سازی و نگهداری داده ها، مانند جدول تخصیص فایل ، دایرکتوری ریشه ، زیردایرکتوری ها، ناحیه داده هاو بخش راه اندازی به همراه رکورد راه اندازی اصلی و جدول پارتیشن ها دارای ساختاری مشابه هستند. همچنین هنگام راه اندازی مجدد سخت افزار مثلاً هارد یا مموری کارت، این امکان وجود دارد که حرکت هد خواننده و نویسندة اطلاعات باعث، گم شدن گسترده تر اطلاعات شود. اصولاً هنگام بروز خطاهای فیزیکی هارد مانند Crash کردن هد، توصیه نمی شود که شخصاً اقدام کنید. اگر این خطا تنها در ارتباط با خطاهای منطقی باشد، برنامه های بازیافت و نجات اطلاعات از هزینة بالای بازیافت آن در آزمایشگاهها جلوگیری می کند.
اگر بخش راه انداز کارت آسیب ببیند، ممکن است پیغام هایی را دریافت کنید مبنی براینکه این کارت فرمت نشده یا غیر قابل خواندن است . اگر دایرکتوری ریشه آسیب دیده یا ارتباط آن با قسمت راه انداز قطع شده باشد،‌ دسترسی به زیر دایرکتوری ها و فایل های تصاویر که معمولا در نشانی DCIMcameraname قرار دارند ، ممکن نخواهد شد. اگر یک ویروس Master Boot Record یا(File Allocation able) FAT را تخریب کند، هارد اطلاعات را دیگر نمی تواند بخواند، اما خللی در ماهیت واقعی آنها داده نمی شود. چنین اطلاعاتی شبیه کتابی است که شماره صفحه و فهرست ندارد و صفحات آن در هم و برهم است. یعنی همة کتاب موجود است، ولی چون نظم ندارد، عملاً غیر قابل استفاده است. کسی که پس از پدیدار شدن خطای منطقی، نرم افزاری را دوباره نصب می کند، خطر Overwrite شدن روی اطلاعات قدیمی را افزایش می دهد. در چنین حالتی، یا نجات اطلاعات بسیار مشکل می شود یا اینکه فقط به کمک افراد متخصص در Recovery-Labor ها امکان پذیر می شود.
در چند دهه اخیر بازیابی رایانه ای مورد توجه خاصی قرار گرفته که علت آن را می توان ۴ عامل دانست: افزایش اهمیت زمان، تغییر در کمیت و کیفیت اطلاعات، تغییر در ماهیت نیازهای اطلاعاتی، تغییر در اهمیت منابع اطلاعاتی. این عوامل تغییر و توسعه در سیستم های بازیابی اطلاعات را به دنبال داشته و موجب مطرح شدن بحث هایی از جمله لزوم تغییر در ابزارهای اطلاعاتی، ایجاد سیستم های ارتباطی جدید و استفاده از آنها و تغییر معانی اشاعه اطلاعات شده اند.
امروزه رشد اهمیت حیاتی اطلاعات، لزوم صرفه جویی در وقت و هزینه جستجوکنندگان، جوان بودن شبکه های گسترده بخصوص از لحاظ سرعت، لزوم دستیابی سریع، جامع و مانع به اطلاعات خاص مورد نیاز از جمله مسایل مهمی هستند که اهمیت یک فرایند بازیابی حساب شده، کنترل شده و کامل را آشکار می سازند.
کمک های پیشرفته و حرفه ای
از آنجا که امکان بازیافت هر فایل آسیب دیده ای وجود ندارد، قیمتهای بین ۳۵ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای برنامه های نجات اطلاعات، کمی قابل تامل است. به همین خاطر، اغلب تولید کنندگان این برنامه ها، نسخه های آزمایشی این برنامه ها را جهت Download در اینترنت ارائه می کنند. اما این برنامه ها خیلی محدود هستند. برای مثال، به واسطة استفاده از این برنامه ها فقط نجات فایل هایی با حجم ۴ ، ۱۰ یا ۱۵ کیلو بایت میسر است، ولی این برنامه ها مشخص می کنند که چه فایل هایی تحت چه شرایطی قابل بازیافت هستند. نسخه های رایگان Ontrack ، ابزارهای ضبط اطلاعات را تحلیل می کنند، فایل هایی را که با نسخة کامل قابل بازیافت می باشند، تست می کنند و به یک فایل اجازة بازیافت می دهند.

  • فرزاد هاتفی